Afbeelding
Foto: Shutterstock

Invoering van 50 km/u op Haringvlietbrug schuift twee weken op: ‘Meer tijd voor goede voorbereiding’

Door: Amber Kuijs Algemeen

THOLEN - Vanaf morgenochtend 05.00 uur zou er op de Haringvlietbrug een nieuwe maximumsnelheid van 50 km/uur gelden. De invoering van deze maatregel schuift echter twee weken op. Zo hebben de veiligheidsregio’s meer tijd om zich goed voor te bereiden en de bereikbaarheid voor de hulpdiensten beter te organiseren.

Vanaf maandag 26 juli zou er op de Haringvlietbrug een nieuwe maatregelen gelden. De maximumsnelheid zou dan naar 50 kilometer per uur gaan. Ook zou in beide richtingen het verkeer via één rijstrook over de brug worden geleid. Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten tot deze maatregel om de brug tot aan vervanging van de klep in 2023 veilig te kunnen blijven gebruiken. De invoering van de 50 km/uur wordt echter twee weken opgeschoven, naar maandag 9 augustus vanaf 05.00 uur. De maatregelen blijven dan van kracht tot aan de vervanging van de klep in 2023. Hierdoor hebben de veiligheidsregios meer tijd om zich goed voor te bereiden en de bereikbaarheid voor de hulpdiensten beter te organiseren. De komende twee weken voert Rijkswaterstaat extra inspecties uit zodat het verkeer veilig over de brug kan. Eerder werd al besloten om de brug eenmaal per week te openen voor de hoge scheepvaart (>13m) op vrijdag om 12.00 uur, aansluitend op een inspectie. Deze maatregel blijft gelden.

Ter voorbereiding op de invoering van de snelheidsverlaging plaatst Rijkswaterstaat diverse verkeersmaatregelen op de weg zoals bebording en barriers. Dit gebeurt van zondagnacht 8 augustus 21.00 uur op maandagochtend 9 augustus 05.00 uur. De brug is tijdens deze werkzaamheden afgesloten voor alle verkeer. De parallelbaan blijft open voor (brom)fietsers en landbouwverkeer.

Forse opgave

Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen en daarom worden ze nu vernieuwd. Voor deze omvangrijke klus maken we zo veel mogelijk gebruik van slimme en duurzame technieken. De Haringvlietbrug is een van de bruggen die wordt aangepakt.

Kijk hier voor meer informatie.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief