Daniëlle de Jonge inspireert ondernemersland in Tholen

THOLEN – Gemeente Tholen en ABN AMRO bank organiseerden een ondernemersavond in het gemeentehuis van Tholen. Gastspreker was Daniëlle de Jonge. Zij is coach, auteur en spreker, schreef onder meer het boek Human2Human. Ze sprak een volle zaal toe. Voordat de netwerkborrel kon beginnen, hadden de ondernemers die in grote getale waren afgekomen op de avond, genoeg tools om opnieuw kennis te maken. Een nieuwe klantrelatie ging meteen van start.


“Als we kennismaken”, laat Daniëlle de Jonge weten, “lachen we naar elkaar en geven we elkaar een hand. Niet zo’n slap handje, maar ook niet zo’n bankschroef waarbij je ringen nog drie dagen in je handen staan.” De wijze waarop deze coach het publiek toespreekt is soms komisch. Zonder moeite laat ze honderden ondernemers opstaan die bij elkaar de hoofdletter E op het voorhoofd moeten schrijven. En ze volgen allemaal, zonder exact te weten wat ze aan het doen zijn. De ontknoping volgt. De Jonge: “Als je bij de ander een gespiegelde E ziet dan kun je je van nature inleven in de ander. Doe deze test morgen maar eens in je bedrijf.”

Social media Het is de empathie die nodig is om goed zaken te kunnen doen. “Het voelen blijft het verst in de hersenen. En wees daarbij meer geïnteresseerd in de ander en doe minder interessant”, laat Daniëlle de Jonge weten. Het is klipklare taal op de avond van klanten vinden, hebben en houden. Tools voor op social media komen eveneens langs. Niet alleen de gewone gegevens zoals naam en expertise. “Maak er wat spannends van”, is het devies van De Jonge. Hoe dat ‘spannende’ zich moet vertalen, zijn de bijzondere ontwikkelingen die zich voordoen. “Zet bijvoorbeeld in een update dat er nieuw behang is in de vergaderruimte. En vergeet niet de P.S. onderaan een bericht. Een P.S. wordt altijd gelezen.”

Geen kerstgeschenk Volgens een vast stappenplan vanuit het woord dans, dat staat voor direct contact, aanbevelingen, netwerken en spreken, geeft ze aan dat er op deze manier gedanst kan worden met de klant. Enkele verbazende stille reacties in de zaal kwamen op het advies om traditionele kerstgeschenken af te schaffen. De Jonge: “Je blijft niet lang in beeld. Alle cadeaus worden verzameld. Geef iets waar je klant écht blij van wordt. Stop met het kerstgeschenk.” Ze doelt hier op het onderscheidend vermogen op andere tijden in het jaar.

Cadeau bij factuur “Maak beeldend wat je doet, stuur een toepasselijk cadeautje tussendoor, kies de humor die past bij de klant en voeg zo nu en dan eens een cadeautje bij een factuur. Zo zorg je dat je net iets anders bent dan de ander.” De tips blijven komen om op een unieke manier zaken te doen. Het gewone business to business wordt van tafel geveegd. De ondernemersavond wordt afgesloten door een quote van Albert Einstein: “Try not to be a person of success, try to be a person of value.” Na de lezing konden ondernemers meteen aan de slag. Geen slappe of bankschroef handen ter kennismaking. Wel de kleur van de ogen onthouden van de ander. Wethouder Frank Hommel: “Het was een heerlijke ondernemersavond.”

BIJDRAGE CLAUDIA KOOLE



 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516715748458&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=internetbode.nl/tholen&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

FOTOSERIES



DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief