Afbeelding

Flamboyant Liszt concert

Algemeen

THOLEN - Het Oude Stadhuis van Tholen was tot de laatste plaats bezet bij een indrukwekkend concert van de inmiddels 86-jarige Meesterpianist Daniël Wayenberg op zaterdag 16 april.

Hij was uitgenodigd door de Stichting Anthonie Keldermans Concerten. In de historische, voor kamermuziek zeer geschikte, hal van het 15e eeuwse voormalig Stadhuis, speelde Wayenberg een contrastrijk programma van de 19e eeuwse tegenpolen Frédéric Chopin en Franz Liszt. Het 1e deel van het concert bestond uit Chopin's Impromptu's en de Barcarolle. Gracieuze, uit de Franse cultuur ontsproten muziek, die Wayenberg met delicaat raffinement uitvoerde. De vleugel waarop hij dit speelde, een eveneens delicaat instrument dat in 1908 door de firma Feurich in Leipzig werd gebouwd, versterkte zijn muzikale intentie.

De hoofdmoot van het programma bestond uit de Études d'exécution Transcendante van Franz Liszt. Daniël Wayenberg gaf een heldere, soms licht humoristische toelichting bij de titels van deze 12 Etudes, die tot de technisch meest uitdagende van de pianoliteratuur behoren. In de uitvoering van pianowerken van Liszt is Daniël Wayenberg optimaal in zijn element. Zijn interpretatie en technische beheersing van deze Etudes kunnen ronduit imposant genoemd worden. Ademloos luisterend publiek werd meegenomen in de soms zeer poëtische, en vaak diabolische gedachtewereld van de 19e eeuwse klavierleeuw Franz Liszt.

Aan het spel van deze éminence grise is te horen dat hij is geschoold en cultureel geworteld in de Laat-Romantiek. Het is een voorrecht om deze pianocultuur van virtuositeit en poëzie nog te kunnen ervaren. Onder Wayenberg's handen bleek de delicate Feurich-vleugel ook zijn naam eer aan te doen: vurig. Pianisten van het kaliber Wayenberg zijn in staat een instrument totaal naar hun hand te zetten. Deze vleugel, die deel uitmaakt van de collectie klavierinstrumenten in het Oude Stadhuis van Tholen, had niet eerder op deze wijze geklonken.

Het enigszins overdonderde publiek beloonde de nestor der Nederlandse pianisten met een ovationeel applaus, dat hij, een beminnelijk mens zijnde, enigszins bescheiden in ontvangst nam.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief