Echtpaar wordt opgelicht en is 10.000 euro kwijt
Foto: Pixabay

Echtpaar wordt opgelicht en is 10.000 euro kwijt

  Politie

THOLEN - De politie onderzoekt een zaak van fraude waarbij een echtpaar in Zeeland ongeveer 10.000 euro is kwijtgeraakt. 


De slachtoffers werden maandag gebeld door iemand die zich uitgaf voor een medewerker van de bank waarbij zij klant zijn. Het telefoontje kwam vertrouwelijk over, omdat de beller een telefoonnummer meezond bij zijn telefoontje dat ook daadwerkelijk van de klantenservice van de bank was.

De 'medewerker' gaf aan dat hij het echtpaar belde omdat er een verdachte transactie zou worden gedaan van ongeveer 3.000 euro. De slachtoffers vertelden dat dit geen overschrijving was waar zij toestemming voor hadden gegeven. Hierop kregen zij te horen dat hun rekening dan mogelijk gehackt zou zijn. Ze kregen het advies om hun geld veilig op een speciale kluisrekening te zetten. Die kluisrekening zou gekoppeld zijn aan een andere bank dan de bank waar zij zelf klant waren.

Toen het echtpaar aangaf dat ze dit wel vreemd vonden, vertelde de 'medewerker' dat dit een nieuwe werkwijze was tussen verschillende banken. Na het overmaken van het geld zouden de slachtoffers een code krijgen waarmee zij toegang zouden houden tot hun geld. Toen het geld was overgemaakt, ongeveer 10.000 euro, en het tijd was om de code te verkrijgen, werd de verbinding verbroken.

De slachtoffers belden meteen daarna met hun bank. Die deed navraag gedaan bij de andere bankinstantie, maar toen bleek dat het geld inmiddels spoorloos verdwenen was. 

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief