VOC-voorzitter Jolanda van Boven laat de flappenklapper, die aan de nieuwe infozuilen hangen, zien aan burgemeester Bas van den Tillaar.
VOC-voorzitter Jolanda van Boven laat de flappenklapper, die aan de nieuwe infozuilen hangen, zien aan burgemeester Bas van den Tillaar. Foto: Britta Janssen

Vlissingse infozuilen feestelijk in gebruik genomen

Door: Britta Janssen Algemeen

VLISSINGEN - Bezoekers van Vlissingen kunnen voortaan op 10 punten folders meenemen uit een informatiestand. De nieuwe zuilen, mét flappenklapper, bevatten informatie over Vlissingse toeristische attracties. De Vlissingse burgemeester Bas van den Tillaar en voorzitter Jolanda van Boven van de Vlissingse ondernemersvereniging VOC verrichtten woensdagmiddag de feestelijke ingebruikname, door de stand bij Foto Verschoore in de Walstraat uit te pakken.

De nieuwe informatiestands bevatten folders die bezoekers, maar ook de inwoners zelf, wijzen op leuke adresjes voor een uitje of een hapje en een drankje, zoals museum Scheldewerf en Street Jump. De flappenklapper zit vast aan het informatierek en bevat informatie over kleinere, tijdelijke initiatieven in Vlissingen, zoals workshops.

Locaties

De houten folderrekken met flappenklapper zijn te vinden bij damesmodezaak Steketee in de Lange Zelke, Foto Verschoore in de Walstraat, boekhandel ‘t Spui aan de Oude Markt, kledingzaak Mrs. Marcos in de Sint Jacobsstraat, restaurant de Belgische Loodsensociëteit aan de boulevard, de Kiosk aan het Stationsplein, cadeauwinkel De Zeewinkel aan de Nieuwendijk, Italiaanse specialiteitenzaak La Bella Cucina in de Walstraat, het gemeentehuis aan het Stadhuisplein en de Westerschelde Ferry aan de Veerhaven in Breskens. “Zodat je op weg naar Vlissingen alvast kunt bekijken waar je naartoe wilt”, legt VOC-voorzitter Jolanda van Boven uit. De VOC bedacht de informatiepunten nadat het VVV-kantoor uit de binnenstad verdween. De gemeente Vlissingen stelt subsidie beschikbaar om een jaar proef te draaien met de informatiestands. 

Ambassadeurs

Op de website van InVlissingen.nl staat een plattegrond met alle tien locaties. Ze zijn ook te herkennen aan de sticker op de gevel. De ondernemers met een informatiestand zijn ook ambassadeurs van de stad en geven bezoekers met plezier tips over Vlissingen. "De toerist moet bediend worden", vindt Dennis Verschoore van de gelijknamige fotozaak waarom hij ambassadeur is. "Ik vertel al dagelijks waar het strand is, dus in die zin verandert er weinig", lacht hij. Verschoore probeert de stand al zo'n 2 weken uit en merkt dat er behoefte is aan de folders. "Bijna ieder dag moeten ze worden aangevuld."

Gunnen

Burgemeester Bas van den Tillaar zei bij de opening het mooi te vinden dat zoveel betrokkenen zich opwerpen als ambassadeurs van de stad. Nu de Brabander zo'n 4 jaar burgervader is van Vlissingen, voelt hij zich er zelf ook een. "Ik leer nog steeds nieuwe plekjes kennen. En wat de Vlissingse ondernemers kenmerkt, is dat zij weliswaar soms elkaars concurrenten zijn, maar ze gunnen elkaar ook wat. Dat merk je onder andere bij dit initiatief met de informatiezuilen, want dat hebben de Vlissingse ondernemers samen opgezet."



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief