Politie bij Winkelcentrum Tref in Middelburg, februari 2021
Politie bij Winkelcentrum Tref in Middelburg, februari 2021 Foto: Edwin Mijnsbergen

Politie Zeeland intensiveert berichtgeving op sociale media

Door: Edwin Mijnsbergen Algemeen

MIDDELBURG - Politie Zeeland is voornemens de berichtgeving op sociale media te intensiveren. Vanaf deze maand zullen ook rechercheurs van de Districtsrecherche regelmatig berichten delen over hun werk en ervaringen, schreven zij gisteren in een bericht op Facebook.

In het eerste bericht van een Officier van Dienst Recherche wordt eerst een opsomming gegeven van een aantal voorvallen in de provincie waarbij de Districtsrecherche Zeeland werd ingezet vanaf 27 december 2021. De rechercheur schrijft vervolgens: “Dit was nog maar een greep uit de vele incidenten in de afgelopen week. Vanaf nu zullen wij regelmatig berichten gaan posten op de Facebookpagina’s van de politieteams Walcheren, Oosterscheldebekken en Zeeuws-Vlaanderen. Dit om jullie als volgers een inkijkje te geven in ons werk, maar ook om af en toe jullie hulp in te schakelen als we getuigen zoeken in zaken of andere vragen hebben! Heb je zelf vragen, laat het ons dan weten.”

Meerdere kanalen
Politiewoordvoerder Alwin Don laat desgevraagd weten dat de politie al langer gebruik maakt van sociale media voor een deel van de communicatie: “We hebben accounts op onder meer Facebook, Twitter, Instagram en TikTok. We hebben gekozen voor meerdere kanalen omdat we alle doelgroepen willen bereiken. Berichten worden geplaatst op vrijwillige basis, door agenten uit verschillende teams. Veel regels hadden we in het begin niet, maar we zijn een professionele organisatie, die ook sociale media professioneel willen benaderen. En het is zoals de officier van de dienst schrijft: we willen niet alleen ons werk beter zichtbaar maken, maar de kanalen ook gebruiken om de hulp van het publiek te vragen, als dat nodig is. Beelden van verdachten worden daarbij overigens niet zo snel gedeeld. Opsporingscommunicatie is een aparte tak. Zulke beelden delen we echt pas als andere sporen dood zijn gelopen, en als het Openbaar Ministerie daarvoor toestemming heeft gegeven. Soms werkt het dan als een soort laatste redmiddel.”

Webcare
Volgens Don zijn de ervaringen van de politie met sociale media positief. “Natuurlijk zijn er ook wel eens negatieve reacties, maar over het algemeen krijgen we veel positieve reacties op de verhalen die gedeeld worden. We vinden de zogenoemde webcare ook belangrijk. Als mensen reageren of tips geven, dan proberen we altijd zo snel mogelijk antwoord te geven, en vragen we de mensen de details in een DM (Direct Message) te sturen. Wat dat betreft zijn sociale media ook kanalen geworden om laagdrempelig in contact te zijn met de samenleving.”

Politie Zeeland heeft in de afgelopen periode ook een aantal accounts verwijderd en samengevoegd, om al te veel versnippering te voorkomen. Er zijn nog wel een aantal lokale accounts, zoals die van de verschillende wijkagenten per gemeente. De overkoepelende accounts voor Basisteam Politie Walcheren zijn te vinden op https://www.facebook.com/politiewalcheren, https://twitter.com/POL_Walcheren, https://www.instagram.com/politiewalcheren/ en https://www.tiktok.com/@politiezeeland.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief