Evenementen, zoals Festival Onderstroom, trekken bezoekers naar de binnenstad. FOTO ANNET EEKMAN
Evenementen, zoals Festival Onderstroom, trekken bezoekers naar de binnenstad. FOTO ANNET EEKMAN (Foto: ANNET EEKMAN)

Bijeenkomst over versterken binnenstad

VLISSINGEN - De gemeente Vlissingen heeft samen met onder meer de ondernemers een visie opgesteld voor het verbeteren van de binnenstad. Inwoners en andere belangstellenden die willen helpen om acties te bedenken of uit te voeren, kunnen zich aanmelden voor een bijeenkomst op dinsdag 4 december.



Op dinsdagavond 4 december organiseren de Vlissingse Ondernemers Centrale (VOC) en de gemeente Vlissingen een interactieve bijeenkomst over het actieplan voor de binnenstad. Hiervoor heeft de gemeente, in samenspraak met allerlei partijen, een visie voor de komende jaren opgesteld om de binnenstad te versterken. Het doel is om het stadshart voor onder meer inwoners en toeristen aantrekkelijker te maken. Van deze extra levendigheid profiteren de ondernemers ook.

Vertoeven

Trends en ontwikkelingen - consumenten kopen bijvoorbeeld steeds meer online - vragen om nieuwe acties om bezoekers naar de binnenstad te trekken. Zo moet Vlissingen inzetten op een betere beleving van de stad, zodat mensen er graag vertoeven. Hiervoor zijn minder regels, betere samenwerking tussen ondernemers en andere partijen, gezamenlijke promotie en meer bedrijvigheid, bijvoorbeeld in de vorm van culturele activiteiten, onontbeerlijk, staat in de visie.

Verbondenheid

‘Met alleen het verkopen van producten in winkels onderscheiden binnensteden zich niet meer.’ Daarom zetten steden in op verbetering van het horeca- en cultuuraanbod, historie en de organisatie van evenementen. ‘Een binnenstadbezoek moet bijdragen aan het gevoel van verbondenheid met de stad en haar bewoners, van zien en gezien worden en van (h)erkenning.’

In de visie staat dat consumenten de binnenstad steeds vaker in de middag en avond bezoeken. ‘Tussen 17.30 en 20.00 uur wordt het langzaam drukker. Grotere winkels spelen al in op deze trend.’

Bezoekerstelsysteem

Voor het maken van beleid is het van belang om data, zoals van het bezoekerstelsysteem, te gebruiken. Sinds half juli hangen er elf sensoren in het centrum en op de boulevard om wifi-signalen van telefoons op te pikken. Die informatie geeft inzicht in het aantal bezoekers in de stad.

Data

‘In totaal zijn er in 3,5 maand zo’n 1.400.000 unieke bezoekers per dag geteld; 280.000 op de boulevard, 320.000 in het horecagebied, 650.000 in het winkelgebied en 150.000 in de Spuikom. De gemiddelde verblijfsduur in de stad is 1 uur en 45 minuten.’ Deze data is nuttig om te bepalen waar en hoe de bezoeker loopt.
De leegstand in de binnenstad is absoluut gezien de afgelopen negen jaar constant gebleven, staat in de visie. Er is minder detailhandel, maar meer horeca.

Aanmelden

Aanmelden voor de bijeenkomst op dinsdag 4 december kan via communicatie@vlissingen.nl.



 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516715808303&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=internetbode.nl/vlissingen&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief