Auteur Pieter van Wijngaarden.
Auteur Pieter van Wijngaarden. Foto: Privébezit

Pieter van Wijngaarden maakt boek over Aviolanda

Door: Britta Janssen Actueel

WOENSDRECHT – Naar verwachting in december verschijnt er een boek over Aviolanda in Woensdrecht. Auteur Pieter van Wijngaarden is bezig met een reeks over Aviolanda, waarbij de fabriek in Woensdrecht het vijfde en laatste deel vormt. Om het boek te voltooien, is hij op zoek naar foto’s en nog meer verhalen over Aviolanda Woensdrecht.

De interesse in Aviolanda ontstond bij Pieter al op jonge leeftijd. “Ik was tien toen mijn vader me meenam naar het vliegveldje van Papendrecht waar 's avonds gevlogen werd met grote Sikorsky-helikopters van het Amerikaanse leger. Later heb ik er zelf ook gewerkt en ik vond Aviolanda een fascinerend bedrijf. In 1987 heb ik een eerste boekje uitgebracht over Aviolanda, samen met de toenmalige directeur A.H. Burgerhout. In 2018 vond ik de tijd rijp om de geschiedenis van deze bewogen vliegtuigfabriek goed uit te pluizen en op papier te zetten. In veertig jaar heb ik een enorm archief over de fabriek aangelegd en nu, na vijf delen van ruim 220 pagina's per boek, is het klaar: ‘Logboek Aviolanda en het verdwenen vliegveld Papendrecht’ Delen I tot en met V.”

Startbaan

Om de boeken over Aviolanda te schrijven moest Pieter diep in de historie duiken. “Ik heb gebruik gemaakt van onder meer de originele vliegveldboeken met daarin alle vliegbewegingen in Papendrecht, maar ook heb ik het Bundesarchiv geraadpleegd in Koblenz en Freiburg en de oude ‘Trimvlakken’ en Avionieuws’, alsmede het oude boek ‘Het bedrijf in het bos’. De serie over Aviolanda zou echter niet compleet zijn zonder een deel over Aviolanda Woensdrecht. In 1955 togen de eerste Papendrechters naar de West-Brabantse vliegbasis om daar te werken bij de nevenvestiging in Woensdrecht. Hier kreeg Aviolanda de beschikking over een grote startbaan, waardoor ook onderhoud gepleegd kon worden aan grote vliegmachines voor de civiele en militaire sector. De eerste hangars verrezen en al snel kwamen de eerste Brabantse vliegtuigbouwers in dienst. Er moest in het begin veel geïmproviseerd worden, vooral omdat de startbaan in het begin nog niet geheel klaar was en de hangars soms te klein waren.” Tot 1969 was Aviolanda in Woensdrecht in bedrijf, daarna werd het verkocht aan Fokker.

Eerste steen

Om zijn boek te kunnen voltooien zoekt Pieter foto’s en informatie van iedereen die de tijd van Aviolanda Woensdrecht heeft meegemaakt. “Het gaat dan om de periode 1955-1968 en niet over de Fokker-tijd. Ik heb al veel informatie verkregen via het nieuwe museum Wings over Woensdrecht en al veel positieve reacties en foto’s ontvangen uit de omgeving van Woensdrecht. Ik heb zelfs contact gehad met iemand die behoorde tot de eerste vier Brabanders die op de fabriek werden aangenomen. Ik ben onlangs nog in de fabriek geweest. Ik vond het jammer te horen dat de oude fabriekshallen gesloopt worden en plaatsmaken voor een mega-vliegtuighal. Verder is het, wat het vroeger ook al was: een technologisch hoogstaand bedrijf in vliegtuigbouw en onderhoud. Een tip overigens voordat de sloop begint: er zit een zogenoemde eerste steen ingemetseld, probeer deze te redden. Deze is namelijk gelegd door de dochter van de toenmalige directeur H.A. Burgerhout en het zou zonde zijn als deze in de container verdwijnt.”

Meer informatie

Wie foto’s of informatie heeft kan contact opnemen via elviravanwijngaarden@gmail.com of telefonisch via 06-25033699.

BIJDRAGE JOSÉ VAN DER WEGEN

Fairey Firefly vliegtuig van de MLD tijdens onderhoud


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief