Mathieu van der Poel rijdt langs een spandoek van Uitgeverij de Bode. FOTO MERIJN SITSEN
Mathieu van der Poel rijdt langs een spandoek van Uitgeverij de Bode. FOTO MERIJN SITSEN Foto: Merijn Sitsen

'De match tussen de GP en de Bode is duidelijk aanwezig'

Door: Eugene de Kok Sport

HOOGERHEIDE - De GP Adrie van der Poel Hoogerheide is met afstand het grootste evenement in de gemeente Woensdrecht. Zondag 26 januari stroomt Hoogerheide weer vol met duizenden crossliefhebbers, die een glimp willen opvangen van de beste veldrijders ter wereld. Het topsportevenement wordt gedragen door een grote groep vrijwilligers, sponsors en betrokkenen. Weekblad de Bode laat deze de komende weken aan het woord komen. In deze derde aflevering blijven we dicht bij huis.

Uitgeverij de Bode, die onder meer vijftien weekbladen in West-Brabant en Zeeland uitgeeft, is al jaren mediapartner van de GP Adrie van der Poel Hoogerheide. De overeenkomst is onlangs verlengd tot en met 2022. “Met een optie tot het wereldkampioenschap in 2023”, zegt directeur Luuk Roozeboom van Uitgeverij de Bode. “Onze samenwerking met een lokaal medium als De Bode draagt echt bij aan het succes van het wielerevenement", zei voorzitter Jan Prop van Stichting GP Van der Poel toen de handtekeningen waren gezet.

Win-win

Aan het einde van de overeenkomst werken de uitgeverij en de cross meer dan tien jaar samen. Volgens Roozeboom werkt het zo goed, omdat er sprake is van een win-win-situatie. “Wij kunnen veel voor de GP betekenen en de stichting heeft een groot netwerk waaraan wij veel hebben”, legt Roozeboom uit.

Contracten

Er is echter meer. “Dit soort sponsorcontracten werken alleen als deze kloppen met wat je als bedrijf wilt zijn. Die match is er tussen de Bode en de GP heel duidelijk. Wielrennen en veldrijden zitten in het DNA van de West-Brabanders. Het is een evenement dat breed wordt gedragen in Hoogerheide en omgeving. Jong en oud, arm en rijk, man en vrouw komen er naartoe. Het veldrijden is een echte volkssport. Dat zie je ook aan de deelnemers. Ze zijn goed benaderbaar en aan te spreken. Weekblad de Bode is dat ook. We vallen bij iedereen in de bus, zijn makkelijk te benaderen en onze mensen zijn overal te zien.”

Wedstrijddag

Het mediapartnerschap vertaalt zich in uitgebreide berichtgeving over het evenement, maar ook in acties waarmee mensen gratis kaarten kunnen winnen. “We doen net iets meer dan anderen”, aldus Roozeboom. Zelf is de directeur op wedstrijddag op het parcours te vinden. Enerzijds ‘met zijn voeten in de klei’ als wielerfan, maar anderzijds als gastheer. Elk jaar nodigen Roozeboom en zijn mededirecteur Monique Elst een aantal goede relaties uit waarmee zij vanuit de VIP-tent kijken naar de cross. “Ik herinner me dat vlak voor onze tent Toon Aerts, na een voortdurend kop-over-kop-gevecht, een beslissende stuurfout maakte en Mathieu van der Poel bij hem wegreed. Dat was een prachtig moment en een mooie wedstrijd. Op de wedstrijddag geniet je van de koersen, maar tussendoor praat je met elkaar over van alles en nog wat.”

Enthousiast

Volgens Roozeboom is het GP-parcours daarvoor een ideale omgeving. “De organisatie heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Het is elk jaar perfect geregeld en het steekt met kop en schouders uit boven andere evenementen. Onze gasten zijn altijd superenthousiast. Zelfs mensen die niets met veldrijden hebben, hebben een leuke middag.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief