Afbeelding

Thuisadministratie helpt mensen door de bomen het bos weer te zien

Door: Eugene de Kok Algemeen

HOOGERHEIDE - De Brede Welzijnsinstelling Woensdrecht (BWI) zoekt vrijwilligers voor het project thuisadministratie. Als de coronacrisis voorbij is gaan zij langs bij mensen, die moeite hebben met hun administratie.

Het project thuisadministratie valt onder het Startpunt Grip op Geld van de BWI. Daar kunnen inwoners van de gemeente Woensdrecht terecht als ze vragen hebben over bijvoorbeeld zorg- en huurtoeslagen of een budgetcoach willen inschakelen. “Thuisadministratie draait hier al een tijdje, maar wij willen het doorontwikkelen”, zegt stagiair Daniel Zelic van de HZ University of Applied Sciences, die hiervoor samenwerkt met zijn medestudent Marjolein Sabandar.

Cijfers

Volgens het tweetal heeft de thuisadministratie al jaren een vast aantal klanten en vast aantal vrijwilligers. “Maar het aantal klanten komt niet overeen met de cijfers van de gemeente op het gebied van armoede. Je zou verwachten dat meer mensen er een beroep op zouden doen”, zegt Marjolein. De twee denken echter dat er een drempel is om contact op te nemen met het startpunt. “In persoon durven niet veel mensen te komen, maar het contact kan ook op andere manieren ontstaan: via de telefoon, de mail of social media. Dat maakt de drempel een stuk lager”, zegt Daniel.

Vaardigheden

Als er eenmaal contact is, gaat de coördinator van de BWI op zoek naar een vrijwilliger die bij de hulpvrager past. Vervolgens gaat deze er naartoe en kijkt wat er nodig is om de administratie weer op orde te krijgen. Als vrijwilliger moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. “Sowieso moet je beschikken over goede sociale vaardigheden en de mensen op hun gemak kunnen stellen. Een veroordelende houding helpt dan niet. Ook is het fijn als je op de hoogte bent van de regelgeving en het nodige van financiën of juridische zaken afweet.”

Steun

Thuisadministratie is bedoeld om inwoners te helpen met hun (financiële) administratie. De ervaring leert dat mensen die dit niet op orde hebben sneller in de schulden (kunnen) komen. Het is preventief bedoeld.

Het kan gaan om mensen die door de bomen het bos niet meer zien, maar ook inwoners die er door een lichamelijke beperking of ziekte niet toe in staat zijn. “Het is bedoeld als een steun in de rug voor deze mensen”, zegt Marjolein. Zij en Daniel willen de thuisadministratie bij een zo groot mogelijk publiek bekend maken. “We willen het weer op gang helpen. Het is een goed project waar veel mensen iets aan kunnen hebben.”

Informatie

Mensen die willen helpen, kunnen contact opnemen via vrijwilligerswerk@bwiwoensdrecht.nl. Geef in dat geval aan dat het gaat om thuisadministratie.

Inwoners van de gemeente die hulp nodig hebben, kunnen mailen naar gripopgeld@bwiwoensdrecht.nl.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief