'Als er geen uitdagingen zijn, dan creëer ik ze wel'
Foto:

'Als er geen uitdagingen zijn, dan creëer ik ze wel'

HALSTEREN - Ondernemers zijn vaak dag en nacht bezig met hun onderneming. Maar wat drijft hen? Wat is hun motivatie? En waar liggen zij 's nachts van wakker? In 'aan de keukentafel met ...' gaan we met hen in gesprek en gaan we op zoek naar het bijzondere verhaal dat zij te vertellen hebben. Deze week: Ferry Samuels. 


Ferry Samuels werkte tientallen jaren geleden in het laboratorium van een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf dat reinigingsmiddelen maakte. Hij zag dat heel veel grondstoffen gevaarlijk waren voor milieu en gezondheid en ging op zoek naar allerlei andere grondstoffen, waaronder reststromen uit de levensmiddelenindustrie. Deze hernieuwbare grondstoffen paste hij toe in de formulaties voor reinigingsmiddelen. Na de ontwikkeling stelde hij deze voor aan het management, maar zij kozen echter niet voor een strategie die milieuvriendelijkheid bevatte. Omdat hun neuzen niet meer dezelfde richting op stonden, startte Ferry het bedrijf Eco-Point met zijn goede vriend Henk van Straaten.

Ben je een voorloper in de markt?
We zijn nog steeds een trendsetter op het gebied van ecologische reinigingsmiddelen en blijven daar continu in ontwikkelen en innoveren. Eco-Point gebruikt natuurlijke grondstoffen als veilig alternatief voor de chemie en we hebben daar naam in gemaakt. Gelukkig gebruikt de concurrentie ook meer en meer natuurlijke grondstoffen. De focus bij ons ligt de laatste jaren extra op de veiligheid van het product. Wij ontwikkelen de producten zodanig dat er geen gevaar-symbolen meer nodig zijn op de verpakking. Dat betekent dat onze producten niet corrosief of toxisch zijn.

Eco-Point bestaat bijna 30 jaar. Wat waren de hoogtepunten in de in de afgelopen jaren?
Ik sta open voor hoogtepunten, dus maak heel veel mooie dingen mee. We startten heel klein, op een bedrijvencentrum in Sint-Maartensdijk. In de jaren erna zijn we enorm gegroeid en we zitten momenteel met eigen organisaties in België, Duitsland en Nederland. Ook kwamen er in de loop der tijd meer distributeurs bij zoals in Engeland, Spanje, Frankrijk en Italië. Daarnaast hebben we een productiemaatschappij in China, waar wordt geproduceerd voor de Aziatische markt. Andere hoogtepunten waren het winnen van diverse prijzen. Dat beleven we als een mooie erkenning als organisatie. Wat ik heel belangrijk vind is dat de mensen het bij ons goed naar hun zin hebben. De meeste medewerkers werken al langer dan 20 jaar bij Eco-Point, dus er is een heel goed basis. Ook dat zie ik als een hoogtepunt.

Waar haal jij persoonlijk je motivatie en plezier uit?
Innovatie en uitdaging zijn belangrijke waarden voor mij en die houden me altijd scherp. Nieuwe markten en nieuwe producten ontdekken vind ik heerlijk. Als ik kijk naar mijn privé, dan houd ik van reizen, kennismaken met nieuwe culturen, nieuwe dingen zien. Ook duiken is een geweldige hobby. Daarnaast vind ik het fijn om te schilderen, muziek te maken en in de tuin werken. Eigenlijk ben ik altijd wel bezig met uitdagingen. Als die er niet zijn, dan creëer ik ze wel.

Hoe blijf je je als ondernemer ontwikkelen?
Een van mijn belangrijkste waarden is persoonlijke ontwikkeling. Dat heeft altijd mijn interesse gehad en blijf ik ook doen. Ik volg daarvoor heel veel trainingen, zoals NLP. Dit heeft mij zoveel inzicht gegeven, life-changing zelfs. Ik ben altijd op zoek naar dat soort trainingen om de volgende stappen te kunnen doen in mijn persoonlijke ontwikkeling. Zelf ben ik ook NLP coach en dat doe ik naast mijn werk. Ik vind het fantastisch om optimaal met mensen te communiceren zodat ze optimaal hun doelen kunnen bereiken.

Als ondernemer heb je altijd wel wat te doen. Hoe plan jij vrije tijd in?
De eerste jaren heb ik ongelofelijk veel uren gemaakt. Op een gegeven moment kwam ik in een fase dat ik de dingen die ik moest doen, goed wilde doen. Het ging mij niet meer om de hoeveelheid, maar om de kwaliteit. Ik heb een sterk management aangenomen en zelf ben ik me meer gaan richten op strategieën. Het werk heb ik overgelaten aan het dagelijkse bestuur en de operationele afdeling. Ik vind ook: We hebben een organisatie en we doen het samen. Door bepaalde zaken los te laten en te vertrouwen in mijn mensen kan ik meer tijd vrij maken om nieuwe ideeën toe te passen en mijn hobby's uit te oefenen.

Voor jullie als bedrijf pakte de coronacris goed uit toch?

Voor ons was het mooi, maar soms zeg ik het met schaamrood op de kaken. Ik ken namelijk ook veel ondernemers die het verschrikkelijk zwaar hebben. Met hen leef ik enorm mee. Het is onvoorstelbaar hoe het bij ons is gegaan. De eerste week was eigenlijk surrealistisch. Als ondernemer moet je dan heel snel schakelen. Het voordeel is dat persoonlijke hygiëne en omgeving hygiëne belangrijker geworden zijn dan ooit. We zijn heel snel ingesprongen op een tekort in de markt: handgel en desinfectiemiddelen. Dat was een enorm succes! Door het inspringen op die tekorten, ging de verkoop gigantisch omhoog. Dat is ons geluk geweest en daar zijn we heel blij mee.

Wat vind je als ondernemer het meest fijne om te doen?

Omgaan met mensen. Klinkt heel cliché, maar goede communicatie vind ik super belangrijk om succesvol te zijn als ondernemer. Je krijgt een band met mensen, zowel met klanten als medewerkers. Ik zie, ik hoor en ik voel denk ik meer als een ander. Als je optimaal kunt communiceren met de mensen om je heen, heb je ook optimale resultaten. Ook waardering uiten is zeer belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat dat waardering een wisselwerking heeft. Als die goed is zijn de medewerkers tevreden, onze klanten tevreden en ik natuurlijk ook. Ik zoek altijd een balans tussen welzijn en welvaart.

Met wie zou jij aan de keukentafel willen zitten?
Het is een complete utopie, maar ik zou een gesprek willen met Donald Trump, Xi Jinping en Poetin. Dit omdat deze boeiende mensen op dit moment zo'n stempel drukken op de economie van de wereld, de veiligheid van de wereld. Ook hebben ze alle drie verschillende waarden in hun leven waardoor heel veel onrust uit ontstaat. Hoe komt het dat we er met z'n allen geen mooie, ideale en veilige wereld van kunnen maken? Hoe krijgen we begrip voor elkaars perspectieven? Uiteindelijk geloof ik dat elk mens hetzelfde wil en dat is geluk. Alleen iedereen vult het anders in.

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief