Afbeelding
Foto: Weekblad de Bode

Luuk Roozeboom: ‘De huis-aan-huiskranten hebben het zwaar’

Door: Joep Bremmers Algemeen

In 2010 werden er wekelijks nog 14 miljoen huis-aan-huiskranten gedrukt en bezorgd door heel Nederland. Vandaag de dag zijn dat er nog 8 miljoen. Iedere week een gratis huis-aan-huiskrant ontvangen is dan ook niet meer vanzelfsprekend, want het zijn zware tijden voor de huis-aan-huisbranche. 

In de Woensdrechtse Bode lees je alles over de dorpen van beide gemeenten, de evenementen en verhalen van bijzondere inwoners. Ook het verenigingsleven heeft een onmisbare plek. Maar dat je de krant gratis in de bus krijgt, is best bijzonder, legt directeur Luuk Roozeboom van Uitgeverij de Bode uit. De branche heeft het namelijk niet makkelijk. “We kunnen de Woensdrechtse Bode iedere week gratis in de bus doen, omdat veel inwoners onze krant lezen. Daarmee zijn we interessant voor adverteerders die een lokaal publiek willen bereiken. Maar, de afgelopen jaren zien we de winkelstraten leger worden. We kopen massaal online.” Dat zet niet alleen de lokale winkelier onder druk, maar ook het verdienmodel van de Bode. “Minder winkels betekent ook minder mogelijke adverteerders. Daarom zitten we niet stil. We blijven investeren in goede redactie, blijven een platform voor verenigingen en willen nog tot in lengte van dagen de gratis krant én nieuwssite maken. Daarvoor vragen we ook de hulp van onze trouwe lezers. Zij kunnen voor 30 euro per jaar Vriend van de Bode worden. Daarmee steunen ze ons, en ze krijgen er iets voor terug.” Meer info: www.vriendvandebode.nl.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief