Afbeelding
Foto: Patrick Verhulst

Op de Werkvloer bij Patrick Verhulst

Door: Remko Vermunt Algemeen

ETTEN-LEUR - “Het contact met de klanten, dat is het leukste aan mijn werk.” Aan het woord is Patrick Verhulst, al 9 jaar het voor de klanten vertrouwde gezicht bij AutoRomme, Kia dealer in Etten-Leur, achter de balie van de werkplaats. “Ik ben de schakel tussen de werkplaats en de klant.”

Na bij meerdere dealers te hebben gewerkt is Patrick in 2013 bij AutoRomme in dienst getreden. “Ik bedenk me dat ik nog nooit ergens zo lang gewerkt heb. Maar ik voel me hier als een vis in het water. Een fijn bedrijf met korte lijnen, als er wat is kan ik direct met mijn werkgever schakelen. Het is eigenlijk een groot gegroeid familiebedrijf. En als de lijnen voor mij kort zijn dan zijn die ook voor de klant kort.” En uit het gesprek blijkt ook wel dat hij zich op zijn plek voelt. Hij vertelt ontspannen maar met enthousiasme over zijn werk. “Eigenlijk doe ik alles behalve repareren en verkopen, veelzijdig werk dus. En het contact met de klanten is het leukste daarbij.”


Goed contact met de klanten 

Een gemiddelde werkdag begin voor Patrick rond kwart voor acht in de ochtend. “Alles voorbereiden, klanten ontvangen, informatie doorspelen aan de werkplaats, zaken terugkoppelen aan klant, adviseren en afspraken maken wat we wel en niet gaan doen. Daarnaast doe ik de planning van de werkplaats, inkoop van onderdelen, eventuele garantieclaims, onderhoud de contacten met de importeur en handel eventuele klachten af als ze er zijn.” 

Patrick geeft dan aan dat die klachten er niet veel zijn.” Dat heeft wellicht ook te maken met de lange garantietermijnen die Kia afgeeft. “Mensen denken dat we die lange garantie geven omdat er veel dingen stuk zouden gaan, maar we durven dat te geven omdat we juist geloven in de betrouwbaarheid van onze producten. En door die garantie zien we ook dat de relatie met de klant juist goed verloopt omdat problemen ook vaak onder garantie verholpen kunnen worden. Daarom is mijn contact met de klanten ook goed.” 

Dat goede contact komt mede omdat hij al zo lang bij AutoRomme werkt: “Ik ken de mensen en de mensen kennen mij, dat geeft een vertrouwensband. Natuurlijk hoor ik ook wel eens dat klanten kortere lontjes zouden hebben, maar ik merk daar niets van. Je hebt namelijk zelf een bepalende rol bij hoe klanten reageren.”

‘Feitelijk maakt alles bij elkaar dat het leuk is om hier te werken’

Of ik terug wilde komen
Hij is bij toeval in deze rol gerold. “Ik wilde vroeger de informatica in, heb ook nog een opleiding gedaan in die richting. Maar ben toen toch mts-autotechniek gaan doen. Ik werkte in de werkplaats toen ik met een slijmbeursontsteking uitviel. Ik ben toen achter de balie gaan zitten en vond dat zo leuk dat ik aangaf dat ik dat wilde blijven doen. Dat kon toen niet en ben daarna weggegaan naar een ander bedrijf. Na een half jaar werd ik gebeld of ik terug wilde komen. Vervolgens heb ik bij diverse dealers gewerkt en nu dus 9 jaar hier.”

Zijn werk als monteur mist hij niet. “Misschien was ik wel niet zo’n goede monteur en ik vind dit leuker, dan verlang je ook niet terug naar wat je deed.” 

Het merk Kia is de laatste jaren een groot en bekend merk geworden. “Vergeleken met de eerste Kia’s in Nederland is het merk volop doorontwikkeld. Op enig moment is een Duitse topontwerper voor Kia aan het werk gegaan en vanaf dat moment is het fors gegroeid. Kia is op veel vlakken een topmerk. Kijk bijvoorbeeld naar actieradius van een volle accu bij onze electrische modellen, we realiseren vaak meer dan de fabrieksberekeningen aangeven. En een klant koopt een auto om kilometers te maken, dat kunnen wij bieden. Daarbij is de auto ook steeds mooier en betrouwbaarder geworden ten opzichte van de eerste modellen. Feitelijk maakt alles bij elkaar dat het leuk is om hier te werken: fijn bedrijf, fijne klanten en een fijn product.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief