Afbeelding
Foto: Gertrude Snoei

Aan de keukentafel met bakker Jan Nagelkerke

Door: Gertrude Snoei Algemeen

Hij is bakker in hart en nieren en eet en maakt het liefst croissants. Daarnaast vlogt hij dagelijks samen met zijn vrouw en acht kinderen over het leven van ‘De Nagelkerkjes’. De bekendheid van het TV-programma ‘Een Huis Vol’ en YouTube zorgen in de bakkerijen en ijssalons van Jan Nagelkerke voor een mooie boost in de verkoop. Elke dag runt hij met ruim 70 mensen deze bedrijven. Ook de oudste vijf kinderen werken graag mee in het weekend.

De Nagelkerke bakkerij is een paar generaties voor jou gestart in Prinsenbeek. Voelde het dan als een soort verplichting om ermee verder te gaan of vond je het echt leuk werk?

“Ja, ik heb echt plezier in mijn werk. Ik wist altijd al dat ik bakker wilde worden. Bij mijn ouders aan de keukentafel ging het altijd over bakken en nog steeds. Heerlijk! Vooral de eerste jaren heb ik echt genoten van het bakkersvak. Toen was ik fulltime bakker en lekker bezig met de productie. Nu sta ik nog maar twee dagen vast ingepland in de bakkerij en de rest ben ik meer ‘manager’. Gewoon bakker zijn vind ik het leukst. Maar als bedrijf moet je ook groeien en keuzes maken. En dat bracht me in deze rol.”

Waar haal je de tijd vandaan om daarnaast ook nog tijd met je gezin door te brengen?

“Het voordeel van bakker zijn is dat je ‘s morgens altijd vroeg begint, dus een deel van de middag heb ik dan vrij.”

Kom je makkelijk uit bed?

“Nee, het doet altijd pijn als de wekker gaat. Het went nooit. Maar als ik er eenmaal uit ben, maakt het mij niet meer uit.”

Wat was de impact van de coronacrisis op jouw bedrijven?

“In onze horecazaken is er nu natuurlijk weer licht aan de horizon, maar tijdens de coronacrisis was het gewoon niet meer leuk. We hebben 30 zitplekken in Roosendaal en 30 in Oudenbosch, dus die bleven leeg. Heel de sfeer was weg en we hebben ook echt wel eens aan stoppen gedacht. Gelukkig hadden we met de bakkerijen weer wat meer verkocht. We zijn ook op nieuwe ideeën gekomen, zoals brievenbuspakketten met chocolade bijvoorbeeld. We zien dan ook echt de voordelen van het hebben van meerdere soorten bedrijven.”

Heb je vaker moeilijke periodes meegemaakt?

“Nee. Maar ik denk dat de moeilijkste periode er nu aankomt met de stijgende energiekosten en de graankosten. Daar zie ik wel tegenop. Normaal hebben wij 5.000 euro per maand in de bakkerij in Oudenbosch aan energiekosten en dat is nu 15.000. Bizar. Ik ben bang dat we in de toekomst veel duurder moeten gaan worden en dat kan een probleem worden.”

Hoe ga je daarmee om?

“Eerst overal kijken waar we kunnen besparen. We letten nu al een tijd extra op de energiekosten.”

Zie je de toekomst nog wel positief tegemoet?

“Ja. Dat is het voordeel van bakker zijn. We hebben altijd brood en spelen. Het blijft basisvoedsel wat we verkopen.”

Wat bak je het liefst?

“Croissants. Het proces om croissants te maken te maken is geweldig. Ik werk bijna altijd op maandag en die dag doen we altijd croissants. Ik heb ook filmpjes gemaakt van dat proces en die zijn te zien op mijn YouTube kanaal Bakflix. Het is heerlijk om met eten bezig te zijn, dat is wel mijn passie. Sowieso hou ik van eten, ik kook altijd en we gaan regelmatig naar speciale restaurants. Ik lust alles, behalve McDonald’s. Dat smaakt naar niks.”

Wat zijn de ontwikkelingen in de bakkersbranche?

“Het busbrood loopt eigenlijk al jaren terug, maar al het ‘lekkere’ stijgt. Gebak, koeken, hartig en kleinbrood zitten allemaal in de lift. Desembrood is trouwens ook een mooie stijger. We bakken heel veel soorten desembrood. Wat opvalt is dat de ‘basis’ gebakjes zoals het roombroodje, tompouce en kasteelgebakje altijd goed blijven lopen. We komen regelmatig met nieuwe producten, maar die gaan er toch vaak na een tijdje weer uit.”

Wat zou jij een beginnende ondernemer adviseren?

“Investeer de eerste jaren in je bedrijf en niet in jezelf. Mijn eerste investering was een vaatwasser. Als je ervoor kiest om ondernemer te worden in een vak zoals die van mij, waar je toch kapitaal voor nodig hebt, is dat een hele belangrijke. De eerste tien jaren heb ik alleen maar geïnvesteerd in het machinepark, assortiment en mijn mensen.”

Moest je die eerste jaren dan ook financieel echt opletten?

“Mwah, we hadden niet zoveel nodig. We woonden toen in een klein appartement boven de bakkerswinkel en dat was prima. Eigenlijk hadden we zelfs geen auto nodig. Als ik toen met nu vergelijk, is het nu wel heel bijzonder hoor hoe het loopt. En dat we zelfs ook mooie inkomsten halen uit YouTube. Afgelopen jaar was dat onze derde beste BV.”

Hoe voelt het om een BN’er te zijn?

“Je raakt eraan gewend. Mensen willen bijvoorbeeld op de foto en dat is leuk. Die bekendheid is vooral in West-Brabant hoor, daar hebben we ook de meeste kijkers. Natuurlijk is het ook voor een deel promotie van het bedrijf. Als klein bakkertje moet je toch iets doen om bekend te blijven, dus pasten wij guerrilla marketing toe. Ik vind het heel interessant om televisie te maken. Ooit heb ik ook meegedaan aan ‘Smaken Verschillen’ en ons gezin is natuurlijk bekend geworden door ‘Een Huis Vol’. Dat was super leuk, maar ook wel zwaar hoor. Maar je vergeet het van je leven niet, dus daarom hebben we ook meegedaan. Je leeft maar één keer.”

Is dat ook je motto?

“Ja. Wij draaien in de auto met het gezin ook vaak dat liedje van ‘Leef, alsof het je laatste dag is’. Kijk, met een bedrijf moet je natuurlijk ook gewoon werken, maar we maken er elke dag iets leuks van. We zijn blij dat we zijn gaan vloggen, want juist daardoor zijn we bewuster gaan leven. Elke avond bespreken we de dag met elkaar, een heel fijn moment. De kinderen vertellen dan over hun dag en dat hoeft ook helemaal geen bijzonder verhaal te zijn. Toch is het leuk om te horen dat ons kleintje druiven op had tussen de middag, bijvoorbeeld.”

Met wie wil jij aan de keukentafel zitten?

“Gewoon met mijn gezin of met mijn ouders en broers. Lekker met z’n allen over bakken praten.”

Afbeelding


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief