Afbeelding
Foto: Humphrey Hekhuizen

Fieldlab geeft boost aan toekomst Aviolanda

Door: Jose Van der Wegen Algemeen

HOOGERHEIDE - Business Park Aviolanda heeft met de opening van het Development Center for Maintenance of Composites (DCMC) een nieuwe blikvanger erbij op Aviolanda Aerospace. DCMC en ACRATS Training Services hebben met het gezamenlijke nieuwe onderkomen hun fieldlab en opleidingscentrum fysiek gebundeld en geven de wereld van composietenonderhoud zo een boost. Het kenniscentrum werd officieel geopend door burgemeester Steven Adriaansen en provinciaal gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsen.

Composieten zijn hoogwaardige kunststoffen met een sterk maar licht karakter, opgebouwd uit onder meer diverse lagen van vezels en harsen. Ze zijn daardoor zo sterk en licht dat ze zelfs metaal kunnen vervangen. De composieten worden dan ook steeds vaker gebruikt in moderne vliegtuigen en helikopters. Volgens directeur Martin Knegt van DCMC worden composieten wel al langer ingezet. “Maar tegenwoordig wordt composiet in een veel grotere mate gebruikt. Ook voor dragende constructies als de vleugels van een vliegtuig worden composieten nu ingezet.” De techniek staat echter nog redelijk in de kinderschoenen en met name reparatie en onderhoud is dan ook totaal anders dan bij metalen onderdelen. Daar komt het fieldlab en opleidingscentrum van DCMC en ATRACS om de hoek kijken. 

Innovatie en training

Volgens Rick van Opdorp, eigenaar van ATRACS, worden in het nieuwe onderkomen van DCMC en ATRACS kennis en ervaring samengebracht. “Wij leiden al sinds 2014 technici op van over de gehele wereld en met de nieuwe accommodatie kunnen we nu nog meer kennis en ervaring samenbrengen. Zo’n twee jaar geleden zijn we gestart met de ontwikkeling van de gezamenlijke accommodatie, om zo het onderhoud van composieten naar een hoger niveau te kunnen tillen. Nu het zover is, kan men hier straks trainingen volgen op het gebied van composieten en kijken hoe het onderhoud en reparatie van composieten zich ontwikkelt. Alle dingen die je ontwikkelt, zou je op de werkvloer in gebruik kunnen nemen. Zo is er bijvoorbeeld een laser voor het repareren van schades aan composieten, waarbij dit voorheen vooral handwerk was. Door de mensen op te leiden kun je innovaties beproeven en kan de kennis om beschadigd composiet te herstellen verder ontwikkeld worden.” 

Hoger niveau

Het fieldlab van DCMC en ATRACS kan volgens Sander Heijmans, directeur van Aviolanda Aerospace Woensdrecht, dan ook gezien worden als een innovatie in maintenance van composieten en daarmee als een aanwinst voor Aviolanda. “We hopen onderhoud en reparatie van composieten gezamenlijk op een hoger niveau te kunnen brengen.” Roland van Dijk, CEO van Fokker Services/Techniek, is in ieder geval erg blij met de ontwikkeling. “Wij willen binnen Fokker Services inzetten op groei, innovatie, het verbeteren van relaties en het revitaliseren van de locatie. Met de opening van het DCMC ontstaat een vitale hub voor innovatie en samenwerking. Het DCMC is daarmee een mooi voorbeeld van de revitalisering waar wij naar streven.” Fokker Services gaat zelf overigens ook uitbreiden. Nog deze week is een eerste start gemaakt voor de bouw van een grote nieuwe hangar.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief