Transportplanner Sjaak van der Jagt (l) werkt nauw samen met chauffeur Jaco den Braber.
Transportplanner Sjaak van der Jagt (l) werkt nauw samen met chauffeur Jaco den Braber. Foto: Erica van Strien

Aan de keukentafel bij Sjaak en Jaco: ‘Planner en chauffeur vormen tandem’

Door: Erica van Strien Algemeen

Op de moderne locatie van visgroothandel Adri & Zoon in Yerseke stapt transportplanner Sjaak van der Jagt (52) al telefonerend de vergaderkamer binnen. Zijn gesprek maakt direct duidelijk dat het werk van een planner echt een tandem vormt met de chauffeur onderweg. Chauffeur Jaco den Braber (33) ís zo’n chauffeur. En momenteel wordt hij ingewerkt als assistent-planner. Sjaak weet als geen ander dat die chauffeurservaring als planner van pas komt.

DOOR ERICA VAN STRIEN

Sjaak (52) werkt drie jaar bij Adri & Zoon en heeft daarvoor 28 jaar bij Prins & Dingemanse in de mosselen gewerkt. Daar begon hij als chauffeur en kwam later in de planning van chauffeurs en (extern) transport terecht. “Toen het bedrijf in vier weken tijd verkocht werd bleef er weinig van mijn functie over. Bij die werkgever namen we al vis mee uit Frankrijk voor ‘derden’, waaronder Adri & Zoon. Zo kende ik Pedro, de zoon van de eigenaar. Ik heb hem gebeld, had direct een afspraak en kon binnen enkele weken hier beginnen.”
Jaco (33) begon als bijrijder in de meubelbranche. Het beviel hem en hij haalde zijn groot rijbewijs op zijn achttiende. Toen de geboren Tholenaar negen jaar later verhuisde naar Yerseke zocht hij dichterbij werk en kwam als nachtchauffeur in dienst. “Na 3,5 jaar ‘s nachts rijden ging me dat tegenstaan. Ik ben daar fysiek niet geschikt voor. Op dat moment waren de dagdiensten al ingevuld, maar bij mijn afscheid zei ik graag te willen terugkeren als er werk overdag bij zou komen. Dat gebeurde twee jaar later. We hebben nu 145 personeelsleden van wie vijftien chauffeurs. Vooral voor de nachtritten zoeken we collega’s met een CE|code95-rijbewijs.”

Planning en ritten
“De dagplanning staat al weken tevoren vast”, zegt Sjaak. “We houden wel dagelijks in de gaten of de lading er qua volume nog op past. Als we tien ton aan verse vis in tempex vervoeren dan moet de chauffeur echt zijn best doen. Bij iedere klant krijgen we ook weer wat mee terug (emballage). Een handelsonderneming lost op iedere route bij een klant en koopt daar ook weer wat in. Een voorbeeld: wij fileren zalm, dat leveren we aan rokerijen en bij sommige rokerijen kopen wij weer gerookte zalm terug. Gesneden, in porties en dat verkopen wij weer aan andere klanten. Chauffeurs zijn dus nooit ‘leeg’ als ze terugkeren en moeten eerst lossen. En de wagen uitspuiten!” zeggen de mannen in koor. “Want het is werk met een luchtje”, lacht Jaco.

Nachtchauffeurs
Bijna zeventig procent van de ritten betreft avond- en nachtwerk. Dat is niet iedereen op het lijf geschreven. Jaco kan erover meepraten: “Iemand die de branche en het werk leuk vindt, maar overdag niet kan slapen is fysiek ongeschikt als nachtchauffeur. Je werkt alleen. Als je om 18.00 uur begint, dan ga je aan de hand van de laadlijst zelf je auto laden. Achter de klantnaam staan de losinstructies en of je een sleutel of alarmcode nodig hebt. Zo kunnen we ‘s nachts de handel in de diepvries of koeling zetten. “Maar”, vult Sjaak aan, “het kan nog weleens gebeuren dat de code is aangepast of (echt Zeeuws) er doet wat op….’dan word ik gebeld, ja ook ‘s nachts. Behalve een rijbewijs wordt hier zelfredzaamheid en initiatief dan ook zeer gewaardeerd.”

Sjaak heeft als planner voordeel van zijn rijervaring. Van alle vaste chauffeurs kent hij de ‘gele vakjes’, oftewel de lievelingsroutes. “Als het even kan rijden ze drie of vier keer per week hun favoriete route, daar doen we ons best voor.” Per chauffeur is het verschillend wat een route favoriet maakt. Voor de dagchauffeur zit het in het ontmoeten van mensen en een praatje maken. De nachtchauffeur geniet van de rust op de weg.

Visveiling
Jaco spotte op een visveiling in Oostende een tarbot van 130 kilo. Wetend dat er een paar klanten zijn die dat wel zien zitten stuurt hij een foto met onderschrift ‘da’ s gaaf’ naar de inkoper. “Er lagen er tien en hij koopt er negen in!”, grijnst hij. Op een foto ligt de enorme vis in de hal. Een collega is ernaast gaan liggen om aan te tonen hoe groot een vis van 130 kilo is. Het begon voor de gein, maar het is heel leuk dat het dan zo uitpakt.”

Naam: 
Jaco den Braber (33)

Woonplaats: 
Yerseke

Burgerlijke staat: 
Gehuwd,
een zoon en dochter

Opleiding: 
Vmbo metaal, rijbewijs CE+code95

Hobby: 
Vissen


Jaco den Braber - Foto: Erica van Strien

Naam: 
Sjaak van der Jagt (52)

Woonplaats: 
Yerseke

Burgerlijke staat: 
Gehuwd,
een zoon en dochter
én 1 kleindochter

Opleiding: 
LTS metaal, Logistiek manager (EVO), ondernemersdiploma en rijbewijs CE+code95

Hobby: 
Mountainbiken



Sjaak van der Jagt - Foto: Erica van Strien



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief