Afbeelding

Gemeentelijke aanvragen steeds vaker vanuit huis te doen

Door: Hanneke Marcelis Actueel

HOOGERHEIDE - Inwoners hoeven niet meer voor alle dienstverleningsprocessen naar het gemeentehuis te komen. Verschillende uittreksels kunnen online aangevraagd worden, verhuizingen kunnen via de website gemeld worden en paspoorten en identiteitskaarten worden zelfs tegen een geringe bijdrage bezorgd. "Bij het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners wordt nadrukkelijk gekeken wat digitalisering kan opleveren voor mensen", stelt verantwoordelijk portefeuillehouder Steven Adriaansen. "Het thuis afhandelen van zaken past in de tijdsgeest van tegenwoordig. Met digitale dienstverlening komen we als gemeente aan deze vraag van de burger tegemoet."

Het online melden van verhuizingen is een proces dat eerder dit jaar verder gedigitaliseerd is. "We zien er direct al resultaten: bijna de helft van de meldingen in de eerste twee maanden is
digitaal gedaan tegen 33% vorig jaar." Het aanvragen van leerlingenvervoer voor leerlingen met een beperking verloopt dit jaar voor het eerst via de digitale weg. Verwacht wordt dat de gemiddeld 120 aanvragen in twee maanden tijd efficiënter en sneller afgehandeld kunnen worden. "Zo nemen we onze diensten en producten stuk voor stuk onder de loep om te kijken of we de dienstverlening kunnen digitaliseren. Naar verwachting kunnen we het komende kwartaal nog eens tien diensten of producten online aanbieden", aldus de burgemeester. DigiD is vaak
nodig als identificatiemiddel. Overigens blijven inwoners ook terecht kunnen bij de balie van het gemeentehuis. Mensen kunnen hiervoor via de website wel een afspraak maken, zodat ze niet hoeven te wachten en direct door de juiste persoon geholpen worden. Dit geldt binnenkort ook voor afspraken in het
kader van de drank- en horecawet.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief