Dirk Theuns met rechts Sanne Cant en links Ben Tulett, beiden lid van het IKO-team. FOTO PETER DECONINCK
Dirk Theuns met rechts Sanne Cant en links Ben Tulett, beiden lid van het IKO-team. FOTO PETER DECONINCK (Foto: Peter DeConinck)

'De VIP-tent is fantastisch, maar ik wil de sport ook beleven'

  Sport

HOOGERHEIDE - De GP Adrie van der Poel Hoogerheide is met afstand het grootste evenement in de gemeente Woensdrecht. Zondag 26 januari stroomt Hoogerheide weer vol met duizenden crossliefhebbers, die een glimp willen opvangen van de beste veldrijders ter wereld. Het topsportevenement wordt gedragen door een grote groep vrijwilligers, sponsors en betrokkenen. Weekblad de Bode laat hen de komende weken aan het woord. In deze vijfde aflevering een gesprek met hoofdsponsor Dirk Theuns van IKO. “Ik ben er als één van de eersten en ga als laatste weg.”


Dirk Theuns kijkt uit naar de GP Adrie van der Poel. “Het zal weer een hoogdag zijn voor de cross”, zegt de CEO van de producent van dakbedekking, vloeibare waterdichting en isolatiemateriaal.

Sneeuw

Als hoofdsponsor ontvangt Theuns op de wedstrijddag zo’n tachtig klanten in de VIP-tent. “Ik wil hen allemaal te woord staan, maar wat ik zeker ook doe is de wedstrijden bekijken. Buiten, in het veld. De VIP is fantastisch, maar ik wil de sport ook beleven of het nu regent, sneeuwt of stormt. Voor mij is dat puur genieten.” Hij is vol lof over de koers in Hoogerheide. Volgens Theuns is het altijd perfect georganiseerd. “Ze vallen niet voor niets geregeld in de prijzen. Het is top of the bill.”

Disco

Theuns hij is een groot crossliefhebber. “Ik ben helemaal gek van de sport en mis zo weinig mogelijk wedstrijden.” Hij bewondert mannen als Mathieu van der Poel en Toon Aerts en dames als Ceylin Alvarado en Sanne Cant, de meervoudig wereldkampioene die al jaren wordt ondersteund door IKO. “Zij moeten er meer voor laten dan voor doen. Jaar in jaar uit trainen ze ontzettend veel, ze letten goed op hun voeding en gaan zelden naar de disco. Dat vind ik ontzettend knap. Topsporters willen voortdurend hun grenzen verleggen. Dat is ook het motto van IKO: ‘Pushing Limits’. Denk nooit dat je de beste bent, want er is altijd iemand beter. Blijf aan jezelf werken. En”, benadrukt de zakenman, “durf ook te verliezen. Anders kun je geen goede winnaar zijn.”

Getalenteerd

De ondernemer is goed bevriend met Adrie van der Poel. Hij leerde hem een jaar of tien geleden kennen bij de start van de Veldritacademie, een door IKO gesponsord opleidingsinstituut voor getalenteerde cyclocrossers, zoals Van der Poel en Cant. “Ik raakte bevriend met Adrie en zijn familie. Hij heeft me uiteindelijk over de streep getrokken om in de GP te stappen.”

Kroonjuweel

Het partnerschap heeft IKO geen windeieren gelegd. “Het zorgt voor naamsbekendheid. IKO is al meer dan honderd jaar actief in dakbedekkingen, maar richt zich pas dertien jaar op isolatie. Onze eerste fabriek op dat gebied, ons kroonjuweel, staat in Klundert. Ook daarom steken we veel effort in de GP in Hoogerheide en hebben we ons verbonden aan de schaatsploeg van de broers Ten Hove”, zegt Theuns. “We zijn nu bij een breed publiek bekend, ook in Nederland. In Vlaanderen hoor ik regelmatig dat we ‘het merk van de cross’ zijn.” IKO heeft zich in dertien jaar weten op te werken tot de nummer drie van Europa op het gebied van hoogwaardige isolatie. “Het veldrijden heeft daarbij enorm geholpen."

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief