De Randweg in Zundert.
De Randweg in Zundert. Foto: Addo Sprangers

Doortrekken Randweg onder vuur door nieuw rapport

Door: Addo Sprangers Algemeen

ZUNDERT - Wordt de Randweg in Zundert nog verder doorgetrokken? Als het aan ingenieursbureau Kragten ligt in ieder geval niet. ‘Niet nodig’, zo luidt in een notendop de conclusie van het bureau dat in opdracht van de Gemeente Zundert onderzoek deed naar nut en noodzaak van de Zuidelijke Verkeersontsluiting. Dit tot ontsteltenis van de Werkgroep Randweg Zundert. “Als we nu niets doen, dan staan de leefbaarheid en veiligheid van de kern van Zundert op de tocht.”

Ruim drie jaar geleden richtten Inwoners van de Prinsenstraat onder de noemer Werkgroep Randweg Zundert een belangengroep op die ijvert voor het verder doortrekken van de Randweg om Zundert. “Het huidige stuk van de Randweg is een goede start voor het aanpakken van de verkeersdrukte in het centrum van Zundert, maar het is slechts de helft van een échte oplossing”, zo stelde de groep destijds. De actievoerders verwachtten namelijk dat het in de Prinsenstraat en een aantal omliggende straten zelfs aanmerkelijk drukker zou worden na de herinrichting van de Molenstraat. “Het verkeer dat niet meer door de Molenstraat kan, moet dan immers ergens anders langs,” zo luidde de uitleg. Om de leefbaarheid en de veiligheid in het centrum van Zundert te garanderen, sprak de groep de noodzaak uit om de huidige Randweg door te trekken vanaf de rotonde van de Prinsenstraat achter De Berk door, naar de Leeuwerikstraat of de Wernhoutseweg. “Pas dan is de Randweg een rondweg, en hoeft het verkeer vanuit Wernhout en Achtmaal dat richting Breda of naar de snelweg moet, niet meer dwars door Zundert heen.”

Bedoeling

De toen al geuite vrees is bewaarheid. “Op het traject Prinsenstraat, Molenstraat en Wernhoutseweg staan zo’n 250 woningen. Sinds de aanleg van de Randweg is het aantal verkeersintensiteiten enorm toegenomen wat de woon- en leefbaarheid niet bevordert,” aldus Marco Vreugde, lid van de Werkgroep. “Het is bij de aanleg de bedoeling geweest de Randweg door te trekken achter de Berk door richting de Achtmaalseweg, dit laatste stuk is nooit uitgevoerd waardoor al het verkeer richting Wernhout en Achtmaal via de Prinsenstraat, Molenstraat en Wernhoutseweg moet.”

Advies

Zoals gezegd ziet bureau Kragten geen noodzaak om de Randweg te verlengen, al ligt er wel het advies om het college de opdracht te geven om de verkeersveiligheid op de Prinsenstraat en het zuidelijk deel van de Molenstraat en de Wernhoutseweg te verbeteren, de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers in de Prinsenstraat te verbeteren, de bewegwijzering van de snelweg naar de zuidelijk gelegen bedrijventerreinen en vice versa te verbeteren, en sluipverkeer door woonstraten binnen en buiten de bebouwde kom zoveel mogelijk te weren. De conclusie dat een rondweg nergens voor nodig is, is volgens de Werkgroep Randweg Zundert in tegenspraak met wat zij te horen kreeg van bewoners en ook van politieke partijen tijdens een inspraakavond bij café Neefs in januari 2018. “De stemming op die avond was duidelijk: de Randweg moet een rondweg worden. Hoe die rondweg precies moet gaan lopen, dáár waren de meningen over verdeeld, maar dát er een rondweg moet komen, daar was vrijwel iedereen het over eens.” De werkgroep hoopt dan ook dat inwoners tegen het advies van Kragten in geweer komen. Het advies wordt op 27 januari behandeld in de Ronde, het besluit erover valt in de raadsvergadering van 9 februari



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief