Micha Wijngaards-Geleijns: 'Ik vind het belangrijk om onderdeel te zijn van de school'
Micha Wijngaards-Geleijns: 'Ik vind het belangrijk om onderdeel te zijn van de school' Foto: Addo Sprangers

Mencia Sandrode geeft lokale gemeenschap plaats in onderwijs

Door: Addo Sprangers Algemeen

ZUNDERT - In augustus vorig jaar trad Micha Wijngaards-Geleijns als opvolger van Chris Vermeeren aan als locatiedirecteur van Mencia Sandrode in Zundert. Hij koos er naar eigen zeggen bewust voor om te werken op een kleine school in de lokale samenleving. Die gemeenschap wil hij straks ook graag een plaats geven in het onderwijs van de Zundertse school.

Op een nieuwe school beginnen in een tijd dat er overal vooral wordt gesproken over het coronavirus. Het maakt het allemaal toch net wat anders, erkent Micha Wijngaards-Geleijns. “Je mist het echte schoolgevoel. Een school met een paar kinderen is geen school. Juist de dynamiek maakt het onderwijs mooi.”

Versoepelingen

Hij is dan ook dolblij met de laatste versoepelingen die het leerlingen weer mogelijk maken om naar school te komen. “Al ben ik ervan overtuigd dat we goed afstandsonderwijs hebben geleverd. Sommige leerlingen floreren bij een rustige omgeving thuis. Een goede leerling gaat snel door de stof en wordt niet geremd. Een aanzienlijk deel van de leerlingen heeft echter wel fysieke contacten en sturing in de klas nodig. Die moet je ook bedienen. Wat dat betreft is het goed dat de deuren weer opengaan.”

Spannend

“Tegelijkertijd is het heel spannend,” vervolgt hij. “Wat gaan die contacten brengen? Blijft het veilig? Alle maatregelen die nodig zijn, zijn ook door ons getroffen: halve klassen, voldoende afstand, noem maar op. We gaan de leerlingen in ieder geval weer echt zien en dat is heel belangrijk. Waar liggen bijvoorbeeld eventuele achterstanden? En vooral ook: waar moeten we mentale ondersteuning bieden? Hoe gaat het met de leerling nu?”

Wendbaarheid

“Het mooie van Mencia Sandrode is dat het een relatief kleine school is en dat er daardoor ook korte lijnen zijn,” gaat Micha Wijngaards-Geleijns verder. “We hebben een klein team van zo’n veertig man. Medewerkers onder elkaar hebben vrijwel dagelijks overleg over leerlingen. Ook in het online onderwijs weten collega’s elkaar te vinden. De wendbaarheid van het team is de grote kracht. Wat we moeten doen, krijgen we hier in Zundert voor elkaar.”

Klankbordgroep

Op een kleine school kun je volgens Micha Wijngaards-Geleijns het verschil maken voor elkaar. “Dat past het beste bij mij. Je kent leerlingen dusdanig dat je weet hoe er geanticipeerd moet worden. Met een half woord kun je iets voor ze betekenen. De geldt een stap verder ook naar de ouders toe. Het grootste gedeelte van de officiële klankbordgroep is gevuld met ouders van leerlingen van Mencia de Mendoza in Breda. Ik wil echter vooral weten hoe ouders in Zundert erover denken. Daarom heb ik voor Mencia Sandrode een informele, aanvullende klankbordgroep in het leven geroepen. Hoe leeft het hier in het Zundertse? Als het niet loopt, weet iedereen het. Als het wel loopt, weet iedereen het ook.

Laagdrempelig

“Ik wil de lijn tussen ouders en school zo laagdrempelig mogelijk houden,” aldus Micha Wijngaards-Geleijns. “Ouders zijn vaak verrast als ik ’s avonds even op een vraag reageer. Ook dat kan op een kleinere school. Ik vind het belangrijk om onderdeel te zijn van de school. Maak ook vaak een praatje. Mijn deur staat altijd open. Alles is erop gericht om de beste stappen te zetten voor de leerlingen.”

Toekomst

Op dat laatste hebben Micha Wijngaards-Geleijns en zijn team de voorbije maanden vooral ingespeeld met de verdere uitwerking van toekomstgerichte plannen. “Waar we voorheen havo tot en met leerjaar 3 konden aanbieden, kan havo hier straks volledig worden gevolgd. Dat moet goed landen volgend jaar en vraagt onder meer om leraren die eerstegraads bevoegd zijn. Ook gebouwtechnisch is het spannend. Het is puzzelen om alles passend te krijgen. Dat geldt eveneens voor het lessenpakket. Hoe dan ook wordt straks elk havo-profiel in Zundert aangeboden.”

Praktijkcomponent

Een andere ontwikkeling is die van de praktijkcomponent voor mavo-3 en mavo-4, waarbij gedurende twee halve dagen in de week echt praktijkgericht onderwijs gaat plaatsvinden. Die koppeling aan de praktijk moet passen bij Zundert en willen we gemeenschapsgericht gaan inrichten. De verschillende vakken we bijvoorbeeld graag op een of andere manier koppelen aan Corso Zundert. Ook willen we het bedrijfsleven er een actieve rol in geven, zoals de kwekerijsector. We hopen hierbij samen breed gedragen projecten te kunnen wegzetten. Op die manier geef je ook de gemeenschap plaats in het onderwijs en kun je leerlingen bedrijven in de regio laten zien. Die gesprekken gaan we op korte termijn voeren. Elders draaien reeds pilots. Over twee jaar moeten we mavo-3 en mavo-4 de nieuwe leerweg kunnen aanbieden.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief