Natalie Koeken is opnieuw genomineerd voor de Nederlandse Portretprijs.
Natalie Koeken is opnieuw genomineerd voor de Nederlandse Portretprijs. Foto:collectie Natalie Koeken

Werk van Natalie Koeken gooit weer hoge ogen

Door: Addo Sprangers Algemeen

WERNHOUT - Natalie Koeken uit Zundert, tegenwoordig werkzaam vanuit een in gemeenschapshuis Wierenbos gevestigd atelier in Wernhout, timmert flink aan de weg. Voor de tweede keer is zij genomineerd voor de Nederlandse Portretprijs. Donderdag wordt bekend of zij tot de winnaars behoort.

De Nederlandse Portretprijs is een initiatief van de gelijknamige stichting die zich bezighoudt met het portret in de hedendaagse schilder-, teken- en beeldhouwkunst in Nederland. Het doel van de stichting is deze kunstvorm onder de aandacht te brengen en te stimuleren, onder meer via de organisatie van een periodieke portretwedstrijd. Dat levert steevast honderden portretten op, ingestuurd door kunstenaars uit heel Nederland. Na een digitale selectie mochten dit jaar 114 kandidaten naar Amsterdam komen om hun werk te laten zien. Een jury van experts selecteerde uiteindelijk vijftig werken die in aanmerking komen voor de Nederlandse Portretprijs. Alle vijftig werken worden tentoongesteld in Slot Zeist, waar zij van 25 juni tot en met 26 september november zijn te bewonderen. 

Familie

Voor Natalie Koeken is het inmiddels bekend terrein. In 2019 werd zij genomineerd vanwege het door haar vervaardigde portret van haar oom Rinus van Bergen, dat de titel ‘Nonkeltje II’ kreeg. Haar ‘nonkeltje’, zoals ze hem noemt, werd hierbij afgebeeld hoe je hem het vaakst aantreft: in zijn overall, op zijn klompen, tussen de koeien. Ook dit jaar hield Natalie Koeken het zogezegd ‘in de familie’. Ze stuurde namelijk twee portretten in van haar zusje Sanne. Eén ervan, met als titel ‘Engelen in de Nacht’, werd door de jury genomineerd. Het laat haar zus zien als IC-verpleegkundige in het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg, tijdens een nachtdienst in de eerste coronagolf. 

Herkenbaar

“Door het masker dat ze draagt is ze anoniem,”zegt Natalie Koeken. “Het is dat ze een naamsticker draagt, anders zouden anderen haar misschien niet eens herkennen. Het beeld is echter wel herkenbaar. Voor veel mensen is het hele coronaverhaal toch een beetje een ver-van-mijn-bed-show. Als je niet in een ziekenhuis werkt, weet je niet hoe het er op zo’n afdeling aan toe gaat. Ik heb veel waardering voor mensen die in de zorg werken. Niet alleen vanwege het aantal uren dat ze werken, maar ook vanwege wat het emotioneel met ze doet. De pandemie heeft gezorgd voor een extreme situatie. Het personeel in het ziekenhuis had soms amper tijd om pauze te nemen en een kopje koffie te drinken. Het is een extreme situatie geweest.” Het nu door Natalie Koeken vervaardigde werk is dan ook een eerbetoon aan de zorg. “Ik werd ‘s ochtends wakker met het idee en appte meteen mijn zus. Zij was er meteen voor in en wilde wel meewerken. Het schilderij heb ik gemaakt aan de hand van ter plekke gemaakte foto’s. Het resultaat heeft ook vanuit haar collega’s veel positieve reacties opgeleverd. Het schilderij verhuist straks waarschijnlijk naar het ETZ, al dan niet tijdelijk. Daar is in ieder geval wel om gevraagd. Ik vind het wel een leuk idee.” 

Concurrentie

Dat ze opnieuw is genomineerd voor de Nederlandse Portretprijs doet Natalie Koeken deugd. “Mijn werk wordt opgemerkt. Ik word gezien als iemand die weet wat ze doet en waar ze voor staat. Het is moeilijker om te worden uitgekozen, want er is inmiddels veel meer concurrentie. Ook meer gevestigde namen doen mee. Winnen? Daar ben ik niet zo mee bezig. Mijn werk tussen al die andere werken in Zeist is al een prijs op zich.”

Afbeelding


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief