Afbeelding
Foto: Uitgeverij de Bode
AAN DE KEUKENTAFEL

Boomkwekerij Roelands: ‘Het is een groot pluspunt dat we elkaar door en door kennen’

Door: Bregje Kop Algemeen

Frank en Marina, vertel eens hoe jullie de kwekerij gestart zijn?

F: “Mijn ouders hadden een gemengd bedrijf, aardbeien, spruiten, etc. Maar daar lag mijn interesse niet. Die lag namelijk bij de boomkwekerij. Vanaf midden jaren ’80 ben ik meer en meer in het bedrijf van mijn ouders gegaan. Daar is van lieverlee de tuinbouw afgevallen en ben ik ook gestopt met de varkens en zijn ons echt gaan toeleggen op de kwekerij. In ’96 hebben mijn vrouw en ik het bedrijf volledig overgenomen. Mijn vader is toen wat naar de achtergrond gegaan.”

Welke stappen zijn belangrijk geweest in de historie van jullie kwekerij?

F: “We zijn eind jaren ‘90 begonnen met containerteelt, dat wil zeggen dat je plantjes in potten kweekt, waardoor je niet grond gebonden bent. Voorheen stonden al onze planten in de volle grond, maar daardoor had ons personeel in de zomer vaak niets te doen en het is erg zwaar werk. We wilden meer continuïteit krijgen. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen voor containerteelt. M: “Verder is het een belangrijke stap geweest dat we in 2018 een nieuw pand hebben weggezet. Dit hebben we vooral gedaan, kijkend naar de opvolging.” We zijn er erg blij mee.

En nu je kinderen het bedrijf hebben overgenomen, binnenkort achter de geraniums? 


“Nee, haha we blijven samen nog lang actief in het bedrijf, we doen het met elkaar. Ik hoop, net zoals mijn vader die nog regelmatig op zijn 84e langskomt, lang betrokken en actief te blijven.”

Over de opvolging gesproken: in 2020 hebben jullie kinderen, Jelle en Rowy, het bedrijf overgenomen. Hoe is dat gegaan?

R: “Ik wist al van kleins af aan dat ik iets wilde gaan doen in deze tak. Vroeger ging ik ook altijd mee naar de akker. Het is er echt met de paplepel ingegoten. Ik heb dan ook een opleiding richting de boomkwekerij gevolgd. Na de mavo ben ik naar het Prinsentuin gegaan. Via school heb ik bij meerdere bedrijven stagegelopen. Dat was allemaal heel leuk en leerzaam, maar ik ben daardoor wel te weten gekomen dat ik graag thuis wil werken.” J: “Voor mij is dat heel anders. Ik wist nooit zo goed wat ik wilde. Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd en een master in Marketing Analytics gedaan. Na mijn stage bij een marketingbureau, bleek dat ik daar niet kon blijven werken. Toen heb ik ervoor gekozen om ook in het bedrijf van mijn ouders te gaan. Ik moet zeggen dat ik daar geen moment spijt van heb gehad. Ik ga iedere dag met veel plezier naar het werk.”

Hoe vinden jullie dat kwekers het doen op het gebied van marketing? Valt er veel te winnen?

J: “Je hebt verschillende groothandels die erg goed in de marketing zijn. Maar ik geloof dat de standaardkweker zich niet zoveel bezighoudt met de marketing. De meesten willen gewoon graag doen waar ze goed in zijn: het kweken en verkopen van planten. Vaak is het ook niet per se nodig om veel aan marketing te doen. De meeste kwekers hebben al een vast klantenbestand. 

Hoe kijken jullie naar de toekomst van de branche?

J: “Dat is lastig. Maar om ons heen zien we dat veel ‘ouderen’ stoppen met het bedrijf. Daarentegen zijn er ook maar weinig jongeren die kiezen voor deze branche. Het moet echt in je zitten. Het zou zomaar kunnen dat door die ontwikkelingen in de toekomst vooral de grote bedrijven blijven bestaan.

Jullie zitten als gezin in het bedrijf. Zijn jullie nooit bang dat er gedoe kan ontstaan?

J: “Eigenlijk niet. Ik zie het juist als een pluspunt. We voelen elkaar aan en weten wat ieders kwaliteiten zijn. Ook durven we alles tegen elkaar te zeggen. Dat heeft voor mij juist een meerwaarde. Het draait om 100% vertrouwen in elkaar, dat is onze basis. R: “Tijdens het overnameproces hebben we al goed gemerkt dat iedereen zijn/haar eigen ideeën heeft. Maar gelukkig laten we elkaar vrij. Soms probeer je eens een keer wat, en dan gaat dat goed of fout. Maar je leert er in ieder geval van.” M: “We hebben eens in de maand overleg met z’n vieren. Dan gaan we aan de keukentafel zitten en bespreken we wat er allemaal goed en fout is gegaan. Een beetje sparren. Dat is wel fijn.”

Hoe zit het hier in de regio eigenlijk met concurrentie?

J: “Wij spreken eigenlijk niet graag van concurrentie, vooral niet hier in Zundert. De bedrijven hier voelen toch allemaal meer aan als concullega’s. Iedereen heeft zijn kwaliteiten. R: “Iedereen doet hier zijn eigen ding. Je kunt je onderscheiden door een groot stuk kwaliteit en service te leveren. Dat doen wij dan ook!”

Wat voor toekomstplannen hebben jullie nog met het bedrijf?

J: “We hebben altijd wel gezegd dat we niet super veel willen groeien. We willen namelijk geen ‘nummertjeskwekerij’ worden. We vinden het belangrijk dat we iedereen kennen en dat iedereen zich betrokken voelt bij het bedrijf.” R: “De afgelopen twee jaar hebben we de containerteelt nog wat uitgebreid. Dat kan eventueel nog meer, maar dat willen we dan wel geleidelijk. We willen niet ineens hele grote aanpassingen doorvoeren. We moeten het namelijk nog wel kunnen blijven overzien. Wij vinden het belangrijk om zelf de touwtjes in handen te kunnen houden. Daarnaast moet het personeel het ook vol kunnen blijven houden, niemand hoeft constant op z’n tenen te gaan lopen.”

Ten slotte, met wie zouden jullie weleens aan de keukentafel willen zitten?
J en R: “Voor ons is dat Pieter Zwart, de eigenaar van CoolBlue. Ik vind zijn manier van ondernemen heel erg sprekend. Pieter doet alles voor zijn personeel. Dat vind ik heel mooi. Daarnaast betrekt hij ook heel veel humor in het bedrijf. Als het aan mij zou liggen zou ik ook graag op die manier het bedrijf voeren. “Alles voor een glimlach”. F: “Voor mij is dat Adrie van der Poel, maar die heb ik weleens gesproken. Ik kwam Adrie een keer tegen. Hij ging een lezing geven, maar voor aanvang stond hij ergens in zijn eentje te wachten. Marina en ik hebben hem toen aangesproken. Uiteindelijk hebben we meer dan een half uur staan kletsen. Het is echt een hele bijzondere man. Hij laat wel zien dat je met hard werken, best heel veel kunt bereiken en blijft gewoon zichzelf.”[n]

Namen:
Frank (55), Marina (54)
Rowy (27), Jelle Roelands (25)

Functie:
Rowy en Jelle zijn sinds 2020 op papier de eigenaren, maar we zitten allemaal in het bedrijf.

Bedrijf:
Boomkwekerij Roelands BV

Frank, Marina, Rowy en Jelle



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief