Het vele vrachtverkeer door de kern is een heet hangijzer.
Het vele vrachtverkeer door de kern is een heet hangijzer. Foto: Addo Sprangers

Verkeersproblematiek Rijsbergen: bewoners zijn aan zet

Door: Addo Sprangers Algemeen

RIJSBERGEN - Ruim honderd belangstellenden waren maandagavond op de bijeenkomst van de Dorpsraad Rijsbergen. Onder hen het voltallig college en een aantal raadsleden. Belangrijkste onderwerp van gesprek was de verkeersproblematiek in het hart van Rijsbergen.

DOOR JACK MATHIJSSEN

De Dorpsraad Rijsbergen, die werd opgericht in 2017, ziet de betrokkenheid onder de bevolking groeien. Na aanvankelijk een enthousiaste start gooiden de coronaproblemen roet in het eten, en was er weinig of geen directe input vanuit de bevolking. Een enquête over het centrum van Rijsbergen en de Sint Bavostraat leverde wel ruim 400 reacties op. Maandagavond was de zaal bij De Tijd eigenlijk te klein voor het aantal belangstellenden.

Participatie

Centraal voor velen stond het verkeersprobleem dat de dorpskern van Rijsbergen teistert. De focus lag duidelijk op de verkeersveiligheid in het hart van het dorp. De belangrijkste vraag: welke procesaanpak wordt gekozen en hoe kunnen bewoners participeren? De verbeterde, verlichte oversteekplaatsen in de Sint Bavostraat zijn daarin een eerste stap geweest. Ook de herinrichting van de Oranjestraat met participatie vanuit de bewoners kan als succes gezien worden.

Vrachtverkeer

In de jaren 2023 en 2024 komen de Bredaseweg, de beide rotondes, de Ettenseweg en een grondige reconstructie van de Sint Bavostraat aan bod. Vooral de beide rotondes zijn ‘totaal kapot gereden’. Voor het buitengebied streeft de Gemeente Zundert al naar het terugschroeven van de maximum snelheid van 80 naar 60 km per uur. Vanuit de zaal kwam de vraag om dat zeker ook te gaan realiseren op de parallelwegen. Heet hangijzer was natuurlijk het vele vrachtverkeer door de kern van Rijsbergen. Tellingen wijzen uit dat van het vrachtverkeer ruim 90 % een bestemming heeft binnen de gemeente Zundert. Voor de Rijsbergse dorpskern zagen de aanwezigen ook het probleem van de bevoorrading van de supermarkten. Die moeten achteruit rijdend de supermarkt bereiken. Een logistieke overslag met elektrische auto’s is dan nog een grote uitdaging. 

Wooncomfort

Ook de Risten is een probleem. In deze 30 kilometerzone rijden dagelijks zo’n 4.000 auto’s waarvan 12 % groot verkeer is. Voor de omwonenden is dat teveel voor wat het wooncomfort kan dragen (de norm is 10 %). Een onderzoek naar alternatieve, haalbare ontsluitingsmogelijkheden zijn opgenomen en reeds goedgekeurd door de raad in de begroting. Voor de Sint Bavostraat is een meerjarenbegroting opgesteld. Ook hier gaat de aanpak van de verkeersproblematiek plaatsvinden met inbreng van de omwonenden en belanghebbenden. Belangrijk hierin ook is het beter kunnen laten functioneren van het winkelgebied. Maar: de bewoners zijn aan zet met een participatieplan dat heldere doelen, projecten en initiatieven kent. 

Jongeren

Helaas waren er deze avond weinig jongeren in de zaal. Jongeren moeten ook bewust gaan meedenken aan de inrichting van hun eigen dorp. Tijdens de bijeenkomst kwam ook de vraag naar boven of er meer zou gebouwd kunnen worden voor de jongeren uit het eigen dorp. De Dorpsraad Rijsbergen heeft voor alle plannen meer steun nodig. Vandaar de vraag om te willen gaan participeren in verschillende werkgroepen. De Dorpsraad Rijsbergen is goed op weg, maar ‘er moet nog veel water door de beek lopen’ voordat alles is gerealiseerd. 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief