Afbeelding
Foto: Addo Sprangers
FOTOALBUM

Herinrichting Molenstraat officieel van start

Door: Addo Sprangers Algemeen,Nieuws

ZUNDERT - De herinrichting van de Molenstraat in Zundert: jarenlang is er uitgebreid over gesproken, maar deze week is dan eindelijk een aanvang gemaakt met de klus. Wethouder Patrick Kok gaf woensdagochtend het officiële startsein door het eerste deel van de straat open te breken en - met enige hulp - hoogstpersoonlijk een eerste sleuf te maken.

DOOR ADDO SPRANGERS

De Molenstraat wordt heringericht tot een fietsstraat met een aangenaam woon-, winkelgebied met eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer. Om dit te bereiken is een heel pakket aan maatregelen doorgevoerd, zoals de aanleg van de Randweg, de herinrichting van de Prinsenstraat, het instellen van 30 km-zones en het verbod op vracht- en landbouwverkeer. Aannemer Krinkels heeft de afgelopen maanden gebruikt voor het vervaardigen van de technische tekeningen, het bepalen van de fasering en het inventariseren van wensen van bewoners en ondernemers en het maken van afspraken met deze groepen. Ook heeft de aannemer een informatiecentrum ingericht in de Molenstraat. 

Blij
Richard van der Valk, operationeel directeur van Krinkels, sprak hier woensdagochtend de eerste officiële woorden. Hij meldt blij te zijn met de klus. "Die gaan we tot een mooi einde brengen. Tot nu toe is de samenwerking met de verschillende partijen prima. We verwachten dat dit ook in de uitvoeringsfase het geval zal zijn." Volgens Van der Valk heeft hij in de eerdere afstemming met bewoners en ondernemers in de Molenstraat  zogezegd gevoel gekregen bij de gevoeligheden die spelen rond de aanpak van de straat.  Dat er veel belangstelling is voor het project zegt hij ook te merken aan de bezoekersaantallen van het informatiecentrum. "Voor de vakantie was het rustig, maar nu hebben we dagelijks bezoek."

Begrip
Wethouder Patrick Kok sprak zijn lof uit voor het ontwerp van de 'nieuwe' Molenstraat, waarbij het voorlopige ontwerp nauwelijks bleek af te wijken van het definitieve ontwerp. "Opvallend. Het betekent ook dat er goed is nagedacht over de aanpak. Opvallend is ook het draagvlak bij bewoners, ondernemers, horeca en gehandicaptenplatform." Al benadrukte hij in één adem de overlast die ongetwijfeld zal worden ervaren tijdens de werkzaamheden. "We bouwen echter niet alleen voor het kloppende hart en de economische long van het dorp", benadrukte hij. Kok verwees daarbij naar de tekst op de borden die op de Duitse snelwegen worden gebruikt om begrip te vragen voor wegwerkzaamheden: 'Wir bauen für Sie'. "Dat geldt ook voor hier. Het is belangrijk om naast elkaar te staan in plaats van tegenover elkaar. Des te eerder  zijn we bij de realisatie van ons doel."

Impuls

Ook wethouder Johan de Beer stak zijn vreugde over de start van de herstructurering van de Molenstraat niet onder stoelen of banken. "Toen ik in 2006 in de gemeenteraad kwam speelde dit al en werd er gesproken over komomleidingen ter ontlasting van de Molenstraat. Uiteindelijk is de Randweg gekomen, al ging hier een hele tijd overheen.  Hier in de Molenstraat zitten ondernemers. Als overheid moeten we het vestigingsklimaat naar een hoger level brengen. Daar moet de metamorfose van de straat voor zorgen. Daarnaast moet de Molenstraat een mooie plek worden om te verblijven. Ik hoop dat zowel het economisch klimaat als het verblijfsklimaat een impuls krijgt."

Fases
De totale herinrichting wordt in elf fases uitgevoerd. Er wordt gestart op het deel tussen de Markt en de kerk, en op het Van Goghplein. De laatste fase zal naar verwachting in maart 2020 worden afgerond. Vanaf dat moment kan het gemotoriseerde verkeer uit de richting Rijsbergen de Molenstraat inrijden. Dit verkeer is te gast in de Molenstraat, fietsers hebben voorrang. Het gemotoriseerd verkeer vanuit Wernhout kan de Randweg gebruiken.

Fietsers
In de nieuwe situatie wordt de Molenstraat ingericht als een fietsstraat met eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer. Voor fietsers blijft het tweerichtingsverkeer in stand. Om ervoor te zorgen dat de weg veilig is en blijft voor het fietsverkeer, is een aantal snelheidsremmende maatregelen toegepast. Zo moeten boombakken langs de rand van de rijbaan en een flauwe bocht in de rijbaan het gemotoriseerd verkeer doen afremmen.

'Shared space'
Het begin van de fietsstraat krijgt een inritconstructie met een verhoogde drempel. De bestrating heeft van gevel tot gevel eenzelfde uitstraling om duidelijk te maken dat men zich bevindt in een 'shared space': een ruimte waar fietsers, voetgangers en automobilisten gebruik van maken. De verschillende bestratingsverbanden en de lijngoot bepalen het onderscheid in het gebruik van de ruimte.

Werkvakken
Het project is verdeeld in werkvakken met een lengte van circa honderd meter in verband met de bereikbaarheid van hulpdiensten. De werkzaamheden binnen een werkvak duren om en nabij zes weken. In ieder werkvak start Krinkels met het opbreken van het asfalt van de rijbaan, waarna deze wordt bestraat bestraat. De trottoirs blijven gedurende deze werkzaamheden beschikbaar. Zodra de rijbaan gereed is wordt deze opengesteld voor voetgangers en fietsers. In deze periode worden de trottoirs opengebroken en wordt het nieuwe trottoir aangelegd. Door deze fasering binnen één werkvak te hanteren zijn de voordeuren en ingangen van bewoners en ondernemers gedurende het hele project optimaal bereikbaar.

Omleidingsroutes
Voor automobilisten zijn er omleidingsroutes beschikbaar. Doorgaand verkeer vindt gedurende het project zijn route via de Beeklaan, welke volledig beschikbaar blijft. Bestemmingsverkeer, zoals winkelend publiek, wordt middels een parkeerroute naar parkeerterreinen in de buurt van de ondernemers aan de Molenstraat geleid. Zo is afgelopen week de inrichting van het terras voor het CultuurCentrum Zundert op de schop gegaan om plaats te maken voor een tijdelijke verbinding naar het aangrenzende parkeerterrein.Jaarlijks wordt aan de hand van verkeerstellingen gemonitord hoe de verkeersstromen in omliggende straten zich ontwikkelen.

Ontmoediging sluipverkeer

Vooruitlopend op het eenrichtingverkeer in de Molenstraat zijn - in samenspraak met onder andere basisschool De Zonnebloem en woonzorgcentrum De Willaert - de voorbije periode nog meer snelheidsremmende maatregelen uitgevoerd, zoals de plaatsing van bloembakken en het aanbrengen van extra signaleringen. Dit om te ontmoedigen dat het verkeer zich - ondanks een snellere route over de Beeklaan - via omliggende straten als de Burgemeester Manderslaan gaat bewegen.



















Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief