Afbeelding
Foto: NICKFRANKEN.COM

Betere zorg door innovaties en technologie

Door: Marjanne Havelaar Algemeen

ROOSENDAAL - “De zorg wordt een gezamenlijke verantwoordelijkheid: van de familie, de wijk, de zorgkantoren, zorgverzekeraars, gemeenten, woningcorporaties, welzijn- en zorgorganisaties”, zegt Ron Axt, bestuursvoorzitter van zorgorganisatie Groenhuyzen.

Dat de ouderenzorg steeds verder in de knel komt is niet nieuw. De uitdaging voor betrokkenen is om de zorg zo te organiseren dat er kwaliteit geleverd kan worden met steeds minder medewerkers. Ook Groenhuysen past zich noodgedwongen aan aan de realiteit. “De kwaliteit van onze zorg moet goed blijven én er moet genoeg aandacht zijn voor onze klanten. Als we blijven werken zoals we nu doen, dan kunnen we die twee punten straks niet meer waarmaken. Over tien jaar is het aantal 90-plussers twee keer zo groot als nu. En over twintig jaar zal het aantal mensen met dementie verdubbeld zijn. Dat zorgt voor een grotere vraag naar (zware) zorg. Die extra medewerkers zijn er echter niet en komen ook niet”, vertelt Axt.

Een andere uitdaging is dat er zich ook een nieuwe generatie ouderen en medewerkers aandient. Die andere wensen hebben over de wijze waarop zij ondersteund willen worden of hun professie uitoefenen. Die toekomst is vandaag al bereikt. Ouderen willen steeds langer thuis blijven wonen, met ondersteuning van de omgeving zoals familie of mantelzorgers en de wijk. Dat kan ook steeds beter met technologische hulpmiddelen. Zoals hulpmiddelen om medicijnen in te nemen, de heupairbag die heupbreuken voorkomt en het gebruik van slimme bedden, die belangrijke waarden kunnen meten. Dit helpt ouderen zelfstandig te blijven en het zorgt ervoor dat zorgmedewerkers meer tijd overhouden voor contact. 

Voor 2030 worden alle locaties van Groenhuyzen toekomstbestendig gemaakt voor de zwaardere zorg die vereist is als mensen echt niet meer thuis kunnen blijven wonen. Axt: “We bouwen niet alleen een woonzorglocatie, maar we zoeken juist de verbinding met de wijk en de inwoners. In het vierde kwartaal 2022 kunnen we naar verwachting onze plannen openbaar maken. 

Naast al deze acties is het volgens Axt ook belangrijk om onze zorg op een andere manier te organiseren, zowel binnen de organisatie zelf als daarbuiten. “Hoe kunnen we de bureaucratie, regels en procedures echt voelbaar verminderen, zodat er meer tijd besteed kan worden aan het geven van zorg. Om dat voor elkaar te krijgen, gaan we de kennis van professionals nog beter benutten. De input van onze medewerkers is hierbij essentieel. 

Daarnaast kijken we wat we kunnen leren van proefprojecten in andere regio’s.” Axt is een groot voorstander van regionale afstemming en dito afspraken rondom deskundigheid: welke organisatie pakt wat regionaal op? Hij heeft vertrouwen in de toekomst: “Ik zie bij steeds meer mensen het besef dat het noodzakelijk is om het anders te gaan doen. We moeten het echt nu doen! We maken goede plannen en besteden veel aandacht aan het betrekken en ondersteunen van onze klanten, families, medewerkers en vrijwilligers in alle veranderingen. Bijvoorbeeld met bijeenkomsten, waar we in gesprek gaan over de uitdagingen, de oplossingen en wat dat concreet betekent. Alleen samen bereiken we onze doelen!”

Afbeelding


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief