Denise en Peter Mangnus: ‘We belandden ondersteboven in de sloot’
Denise en Peter Mangnus: ‘We belandden ondersteboven in de sloot’ Foto: collectie Denise Mangnus

Autocoureur Peter Mangnus: ‘Dochter als navigator bleek gouden zet’

Door: Corine Roks Algemeen

SPRUNDEL - Vader en dochter Mangnus zijn maar wat trots op hun kampioenstitel Historic Rally die ze sinds zondag 16 oktober op hun naam hebben. Na een bewogen tijdrit, waarbij hun legendarische Talbot Sunbeam Lotus zelfs in de sloot terechtkwam, lukte het dit duo uit Sprundel dan toch om de zege te behalen. Peter en Denise over de Rallysport, hun bijzondere klassieke auto en de kracht van hun team.

“Het waren mijn collega’s die me pushten om de Talbot Sunbeam Lotus uit de stof te halen. Ik heb deze auto in de jaren tachtig aangeschaft. Het is een speciale rallyauto waar er maar een paar van zijn gemaakt. Ik grap tegen iedereen dat ik de auto al langer heb dan ik mijn vrouw ken,” lacht Peter. Om te voldoen aan de huidige veiligheidseisen moest er gesleuteld worden. Een mooie klus voor Mangnus die naast zijn werk als automonteur een eigen bedrijf in deze branche runt. “Een HANS-systeem, dat is een speciaal systeem in de autosport om de helm te fixeren aan de stoel, speciale gordels, een rolkooi en blussystemen die zowel van binnen als aan de buitenkant te activeren zijn. De regels qua kleding zijn ook drastisch aangescherpt.” Met zes te rijden rally’s haalden vader en dochter het Nederlands Historic Rallykampioenschap. “Een klasse voor voertuigen die 25 jaar of ouder zijn,” verduidelijkt de monteur. Tijdens de laatste autowedstrijd in Twente ging het mis. “De voorwielen hakten in het zand, we gleden de kant in en belandden ondersteboven in de sloot.” Denise hierover: “Dan ben je toch even gedesoriënteerd. Het water stroomde naar binnen, gelukkig stond de sloot niet vol.” De schade bleef beperkt tot een nat pak, een kapotte voorruit en een kromme stuuras. Met nog een etappe in het vizier was het een kwestie van snel handelen om de volgende dag weer aan de start te kunnen staan.” De redding kwam van een vriend die voor een nieuwe voorruit een nachtrit naar Sprundel waagde. “Ons vast team bestaat uit twee monteurs, een oud-collega en een vriend. Samen maakten we de Talbot weer startklaar. De volgende dag kwam hij glansrijk door de keuring van de Knac Nationale Autosport Federatie (KNAF). Uiteindelijk werden we overall winnaar van de zes gereden rally’s.”

Licentie

“Snel accelereren en een navigator op wie je blindelings vertrouwt, dat zijn belangrijke factoren voor een mooie tijd. Mijn dochter Denise als navigator bleek een gouden zet. Zij was ook de initiatiefnemer voor deelname.” De 25-jarige vult haar vader aan: “Ik heb mijn licentie een jaar eerder gehaald. Het leek me wel leuk om de passie voor de rallysport te kunnen delen met mijn vader. Een liefhebberij waarmee hij al jong kennismaakte.” Denise over haar taak als navigator: “Het doorgeven van notes. Vooraf verkennen we het parcours en maken aantekeningen. Tijdens de tijdritten roep ik termen als ‘haaks links, medium rechts en fast recht’. Doordat mijn pa me vertrouwt, durft hij ook harder te rijden.” Op de vraag naar een vervolg antwoordt Peter: “Ik beoefen de rallysport al heel wat jaren, het kampioenschap is een kroon op ons werk. Een moeilijk te verdedigen titel, we gaan ons best doen. Misschien een andere versnellingsbak of meer motorcapaciteit mits de wagen bedrijfszeker blijft. Voorlopig staat hij weer op stal, deze klassieker heeft zijn functie goed bewezen.” 



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief