Peter Keim (links) en Ralph Hanraads
Peter Keim (links) en Ralph Hanraads Foto: Erica van Strien

Ontwikkeling Belle Knoppe leest als jongensboek

Door: Erica van Strien Algemeen

OOST-SOUBURG - De fietsbel voor de Zeeuwse markt kende een vliegende start in 2013 met de verkoop van 10.000 stuks in het eerste half jaar. Wat begon als een studentenbedrijfje op de Hogeschool Zeeland (de initialen van Belle Knoppe verwijzen naar de achternamen van de grondleggers) is tien jaar later uitgegroeid tot Zeeuws cultuurgoed.
Vanaf 2016 runt Peter Keim (31) het bedrijf als eenmanszaak, totdat hij moet erkennen steeds verder verwijderd te raken van zijn creatieve roots. Vanaf het voorjaar van 2022 wordt de al jarenlang bestaande samenwerking met Ralph Hanraads (36) geïntensiveerd. Het eerste jaar hebben ze energie gestoken in de binnenkant van het volwassen geworden bedrijf. Vandaag blikken ze terug én vooruit.


DOOR ERICA VAN STRIEN

Het jongensboek heeft een nieuw hoofdstuk gekregen

Ralph: “Zes jaar geleden vertelde de eigenaresse van De Sierspeld bij ons in de zaak dat Peter en haar zoon van die leuke producten maakten. Ik kende de jongens nog helemaal niet, maar kreeg wel gelijk het idee om van die stof dekbedovertrekken te laten maken en kaartte het bij ze aan. Sindsdien levert ons familiebedrijf alle textieluitingen voor Belle Knoppe. Als Peter zei ‘ik heb weer 2500 theedoeken nodig’ bestelden we die. Met de dekbedovertrekken ging het echt om serieus geld en daarvan spraken we af dat de voorraad door ons op peil werd gehouden en BK afnam wat ze op dat moment nodig hadden. Immers, een startende onderneming kan dit nog niet financieren. Ook in die jaren was het een leuke en goede samenwerking, ontstaan vanuit connectie tussen winkeliers uit hetzelfde dorp.”

Wat was het moment dat er meer nodig was?
Peter: “Het runnen van een eenmanszaak vraagt heel veel verschillende activiteiten. Daardoor kwam ik steeds minder toe aan het ontwikkelen van nieuwe producten. Het stelde me voor de keuze: personeel aannemen of een goede partner zoeken. En die laatste was al binnen handbereik.Ralph: “We hebben Peter voorgesteld het bedrijf in de holding op te nemen en onze samenwerking anders in te richten. Peter kreeg de tijd om zich weer volledig te richten op het ontwerpen. Dit ‘jongensboek’ heeft tot op de dag van vandaag een enorme gunfactor en de creativiteit was springlevend, alleen ondergesneeuwd door administratie, klantenservice, distributie en logistieke vraagstukken.”

Hoe kijken jullie terug op dat eerste jaar?
Ralph: “Het deel van de nog ambachtelijke productielijn hebben we - met afspraken die recht doen aan het creatieve perspectief van Peter - verplaatst naar fabrikanten. Tot en met de laatste punt en komma is en blijft hij verantwoordelijk voor de uitvoering en ontwikkeling van nieuwe producten. Logistiek en administratie draaiden al bij ons en hebben we uitgebreid en de verkoop is erbij gekomen.”Peter: “Het afgelopen jaar hebben we geïnvesteerd in de interne organisatie en rolverdeling. En door de sterke logistieke waardes van MegaBed krijg ik nu weer tijd voor wat ik het leukste vind; het ontwikkelen van nieuwe producten.”

En nu staat er een prachtige flacon Zeeuwse Zee handzeep op tafel; hoe kom je op een idee om zoiets te ontwerpen?
Peter: “We hadden vaste zeepjes en merkten dat mensen die te mooi vonden om te gebruiken. Het leek ons een mooie uitbreiding om behalve de keuken ook de badkamer te veroveren. Vandaar de nieuwe toevoeging van een douchegel en een handzeep. In mijn studententijd noemden we dit soort producten de categorie ‘meuk’. We namen ons voor daar bovenuit te stijgen met onze ontwerpen. Het moet wel ergens op slaan. Een fles op zichzelf wordt nooit Zeeuws, maar laat de inhoud ervan dan wel ergens op slaan. Babbelaar en Zeeuwse Zee zijn daar voorbeelden van, toeristen nemen zo een beetje van hun herinnering mee naar huis.”Ralph: “Er zijn meerdere partijen die Zeeuwse producten maken. Maar vaak worden er standaard producten gebruikt waar een Zeeuws knopje op wordt geplakt en dan is het een Zeeuws product. Voor Peter werkt het zo niet. Het is een merknaam geworden en er moet voor hem ook een verhaal achter zitten. Over elk facet van zijn product denkt hij na. Het label, de sticker, welk doosje, uitstraling, welke fabrikant levert de vloeistof, een ingrediëntenlijst maken. Het merk is niet voor niets geliefd in Nederland, Duitsland en België.”

Laatste vraag: met wie zou je zelf nog eens aan de keukentafel willen zitten?
Ralph: “Met economisch filosoof Nassim Nicholas Taleb. De kern van zijn boodschap is ‘Zorg ervoor dat wat je ook optuigt, zo gebouwd is dat je er bij calamiteiten nooit door zal omvallen’. Dat intrigeert me. Omgaan met chaos en toch in het nu leven, terwijl je iets neerzet dat toekomstbestendig is.”Peter: “Ik heb van jongs af aan passie voor de Dakarrally en team De Rooy in het bijzonder. En zo had ik al vroeg het idee om ondernemer te worden, om later geld te hebben om Parijs Dakar te gaan rijden. Inmiddels rij ik met een paar mensen zelf ook rally’s. Dankzij Belle Knoppe kon ik daar hoofdsponsor van zijn. Vlak voor de pandemie kwam bij Team De Rooy een vacature voor monteur. Mijn broertje en ik schreven een brief en mochten komen. Achteraf gezien is dat het moment geweest dat het me over de schoenen is gaan lopen. Zat ik daar ineens met Jan en Gerard de Rooy aan tafel. We mochten daar beginnen. Het werd geen keuze, maar én-én.”

Peter, je gezicht ondergaat een metamorfose als je dit vertelt!
“Ja, en ergens is dat natuurlijk jammer dat het niet samen kon gaan. Maar die drive zit erin. Destijds voelden we dat we met het studentenbedrijfje kansrijk zouden zijn. En als dat dan lukt, dan is het geweldig. Zo dacht ik ook nooit bij Team De Rooy te kunnen werken. Maar ook dat lukte. Dat geef ik nog weleens mee in presentaties ‘Als je écht wat wilt en heel hard werkt, dan is er zeker iets mogelijk.’
Ik ben blij om waar en hoe BK terechtgekomen is. Ik heb het voorheen zo opgetuigd dat ik altijd de deur zou kunnen dichtdoen. Maar ik kon de deur in mijn kop niet dicht doen. De liefde voor het product dat ik in mijn studietijd bedacht heb, ben ik niet verloren.”

Naam: Ralph Hanraads

Leeftijd: 36 jaar

Burgerlijke staat: Samenwonend met Marije en vader van Mike (8) en Maeve (2)

Opleiding: 
Bedrijfsadministratie

Hobby: Motorrijden (naked bike)

Naam: Peter Keim

Leeftijd: 31 jaar

Burgerlijke staat: Single

Opleiding: Hbo Commerciële economie

Hobby’s: Motorrijden, rally rijden



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief