Afbeelding

Leerlingen Roncalli verbeteren verkeersveiligheid

Algemeen

BERGEN OP ZOOM - "Jullie zijn de ervaringsdeskundigen, want jullie zitten elke dag op de fiets. Van die ervaring hopen wij als gemeente iets te leren!" Met die inspirerende woorden gaf de Bergse wethouder Yvonne Kammeijer de aftrap voor een project van het nieuwe vak Pro-Science, waarin leerlingen van Roncalli's brugklas zich gaan buigen over verkeersveiligheid. Hen kennende komen daar interessante ideeën uit舰.

Dit schooljaar zijn de brugklassers van Roncalli gestart met Pro-Science. Pro-Science is een vak dat nieuwsgierigheid stimuleert en beloont. In Pro-Science werken de leerlingen in projecten met zeer uiteenlopende opdrachten (van het bakken van een koekje naar eigen recept , inclusief logo, verpakking en het berekenen van het aantal koolhydraten tot het maken van een attractie voor een pretpark). In Ieder project komt lesstof uit een aantal exacte vakken aan de orde (wiskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie, techniek, programmeren). "In Pro-Science is elke les anders", zegt docent Berry de Kort, "nieuwsgierigheid is de hoofdzaak, maar projectmatig werken, kennis toepassen, samenwerking, reflectie en verslaglegging zijn er ook belangrijk. Dat komt allemaal samen in dit nieuwe project."

Dat nieuwe project gaat over "verkeersveiligheid". Dat klinkt misschien saai, maar dankzij Pro-Science wordt verkeersveiligheid op slag sexy. Met het lesmateriaal van Totally Traffic - een verkeerslesprogramma voor de middelbare school - als leidraad mogen de leerlingen nadenken over hun route van en naar school. Welke problemen en knelpunten zien ze onderweg en hoe kunnen die worden opgelost? Ondertussen worden ze uitgedaagd om na te denken over zaken als snelheid, remweg, de invloed van het weer, mobieltjes en oortjes, en de dynamiek van een grote groep fietsers. Ook verdiepen ze zich in het met behulp van open-sourceplatform Arduino programmeren van een verkeerslicht, waarbij ze rekening houden met verkeersintensiteit In teams van vier leerlingen werken ze voor een gekozen situatie onderweg een oplossing uit.

Wethouder Kammeijer legde de opdracht uit aan de leerlingen via een videoboodschap. Ze verheugt zich op de resultaten, net als verkeerskundige Gert de Heij van de gemeente Bergen op Zoom. "Het fietsverkeer neemt alleen maar toe, en dat vraagt om fietsveiligheid. Als gemeente investeren wij daarin door de fietspaden aan te pakken zoals dat bijvoorbeeld onlangs op de Zuidzijde Zoom en op de Burgemeester Stulemeijerlaan is gebeurd. Ik ben benieuwd of deze grote groep ervaringsdeskundigen ons kan helpen om de fietsveiligheid nog verder te verbeteren. Het is leuk om op deze manier in contact te komen met jongeren, want dat is een groep die uit zichzelf niet snel bij ons zal aankloppen over een verkeerssituatie, we staan ervoor open om iets van hen te leren. Sowieso denk ik dat deze opdracht ertoe zal leiden dat deze jongeren bewustere fietsbestuurders worden. Als bestuurder juich ik dat van harte toe!"



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief