
Drie tikken in plaats van zes: zo verandert de milieustraat in Bergen op Zoom
Door: Sanne Brusselaars AlgemeenBERGEN OP ZOOM – Na een korte verbouwing is de milieustraat aan de Van Konijnenburgweg in Bergen op Zoom weer open. Vanaf 1 januari 2026 gaat het aantal tikken voor inwoners van zes naar drie en hoeft alleen nog voor grof restafval en dakleer te worden betaald.
Na een korte verbouwing is de milieustraat aan de Van Konijnenburgweg weer open voor publiek. De indeling van het terrein is aangepakt en het afvalbeleid wordt vereenvoudigd. Vanaf 1 januari 2026 hoeven inwoners alleen nog een zogenoemde tik in te leveren voor grof restafval en dakleer. Alle andere afvalstromen kunnen gratis worden aangeboden. Volgens gemeente en afvalverwerker Saver is het doel helder: beter afval scheiden door het eenvoudiger te maken. “We willen in Bergen op Zoom zoveel mogelijk afval hergebruiken,” zegt wethouder Hans Peter Verroen. “Maar dat kan alleen als mensen hun afval ook goed scheiden. Dan moet je het hen niet moeilijk maken, maar juist faciliteren.”
De aanpassingen passen binnen het bredere grondstoffenbeleid van de gemeente, waarin wordt ingezet op minder restafval en meer recycling. “Afval dat goed gescheiden is, kan opnieuw worden gebruikt,” aldus Verroen. “Restafval wordt verbrand. Daar kun je energie uit halen, maar je verliest wel waardevolle materialen. Dat willen we zoveel mogelijk voorkomen.”
Drie tikken in plaats van zes
Een van de grootste veranderingen is het betalingssysteem. Inwoners krijgen vanaf 2026 nog drie tikken per jaar, in plaats van zes. Die tikken zijn alleen nodig bij het aanbieden van grof restafval en dakleer. “Alle andere stromen kun je hier gratis kwijt,” zegt Verroen. “Als je zoveel mogelijk scheidt, kun je in Bergen op Zoom bijna alles kosteloos inleveren.”
Volgens de wethouder is het aantal tikken ruim voldoende. “Uit cijfers blijkt dat mensen gemiddeld nog geen twee tikken per jaar gebruikten. Dan is drie tikken echt geen beperking voor de meeste huishoudens.”
Saver-directeur Pieter-Balth Linders benadrukt dat de keuze voor deze twee betaalde afvalstromen bewust is: “Dakleer is een lastige stroom. Daar kan eigenlijk niets meer mee gerecycled worden,” legt hij uit. “En grof restafval bestaat vaak uit samengestelde materialen die niet meer economisch uit elkaar te halen zijn. Die stromen belasten we, de rest niet.”
Minder slagbomen, meer overzicht
Ook de inrichting van het terrein is veranderd. De tweede slagboom en een extra barrière zijn verwijderd. “Dat levert veel ruimte en overzicht op,” zegt Linders. “Mensen worden nu meteen bij de ingang ontvangen.”
Bij aankomst beoordeelt een medewerker van Saver of er grof restafval of dakleer wordt aangeboden. “Zit dat er niet bij, dan kan iemand zonder tik doorrijden,” aldus Linders. “Is dat wel het geval, dan wordt er één tik afgeschreven. Daarna kan iedereen gewoon verder het terrein op.”
De gemeente adviseert inwoners om grof afval, waar mogelijk, thuis uit elkaar te halen. “Als je een oude kast splitst in hout en metaal, kun je die stromen apart en gratis aanbieden,” zegt Verroen. “Dan is een tik niet nodig.”
Begeleiding op het terrein
Nieuw is ook de actieve begeleiding op de milieustraat. Bij binnenkomst staan medewerkers klaar om bezoekers te helpen. “Op de borden staan nu duidelijke nummers,” vertelt Linders. “Papier en karton is bijvoorbeeld nummer drie, grond en zand nummer vier. Dat helpt mensen sneller de juiste container te vinden.”
Op de milieustraat werken normaal gesproken zo’n zes medewerkers. “Dat is niet om mensen te pesten,” benadrukt Linders. “Maar om te zorgen dat de juiste afvalstromen ook echt in de juiste bakken belanden. Dat maakt een enorm verschil voor wat er daarna nog met het materiaal kan gebeuren.”
PMD-bakken populair
De heropening van de milieustraat staat niet op zichzelf. In de wijken loopt ook een actie waarbij inwoners gratis PMD-bakken kunnen aanvragen. Die blijken populair. “We hebben inmiddels zo’n 8.000 aanvragen binnen,” zegt Verroen. “Die bakken worden eens per twee weken geleegd. Dat start vanaf april.”
Voor Saver betekent dat een andere manier van inzamelen: “We gingen van verzamelcontainers met kranen naar inzameling aan huis met zijladers,” aldus Linders. “Ook dat draagt bij aan makkelijker scheiden.”
Volgens de wethouder zal het nieuwe systeem even wennen zijn. “Elke verandering is dat,” zegt hij. “Maar ik ben ervan overtuigd dat inwoners dit snel gaan omarmen. Want uiteindelijk maken we het samen eenvoudiger, goedkoper voor inwoners én natuurlijk duurzamer.”




