Afbeelding

Woonzorgcomplex Kloostergaard viert 12,5-jarig bestaan

Algemeen

ETTEN-LEUR - Kloostergaard, het woonzorgcomplex voor ouderen aan de Bisschopsmolenstraat in Etten-Leur, bestaat begin november 12, 5 jaar. Het jubileum wordt op dinsdag 3 oktober alvast gevierd met een zogeheten Bonte Middag, dat als thema ‘Ik hou van Holland’ heeft. Kloostergaard is een van de locaties van Avoord. Het complex aan de Bisschopsmolenstraat is er gekomen na de afbraak van het oude en alom bekende St. Elisabethshuis in Etten-Leur. “Het idee ontstond om de mensen meer te spreiden”, legt manager Birgit Voorn van Kloostergaard uit. “Zodat ze niet meer op één centrale plek terecht zouden komen. We hebben nu verpleeghuiszorg in Etten, op de Leur, in Rijsbergen en in Zundert.” De appartementen in Kloostergaard zijn geschikt voor iedereen die (meteen of in de toekomst) zorg nodig heeft, maar zelfstandig wil blijven wonen. Daarom zijn de appartementen onder andere drempelvrij, voorzien van een alarmeringssysteem, aangepaste toiletten en een ruim opgezette badkamer. Indicatie Kloostergaard telt zo’n 90 appartementen. Voorn: “Daarvan zijn er 25 bestemd voor de vrije verhuur voor 55-plussers, die ook thuiszorg kunnen krijgen. De overige appartementen zijn echt voor de zorg. Daar komen mensen alleen met een zorgindicatie terecht.” Wat dat laatste betreft is er volgens de manager in de loop der jaren wel veel veranderd. “Tegenwoordig moet je echt al behoorlijk wat beperkingen hebben, dementie of beginnende dementie bijvoorbeeld, wil je voor een plek in aanmerking komen. Terwijl vroeger het nodig hebben van steunkousen al voldoende was.” Ankie Dockx, die elf jaar op Kloostergaard heeft gewerkt, vult aan: “Toen wij hier begonnen was vereenzaming ook een indicatie, maar dat is ook al niet meer.” Zwaarder In de praktijk betekent dit dat er nu mensen wonen met veel zwaardere zorg dan voorheen. “In het verleden kon de ene bewoner de andere nog wel helpen, maar dat is ook al niet meer aan de orde”, zegt Rianne van Nijnatten, verzorgende individuele gezondheidszorg in Kloostergaard. “Kijk alleen maar naar het aantal tilliften waarmee we hier nu werken. In 2005, toen we hier begonnen, hadden we die nog niet. Het personeel is in vergelijking met 12,5 jaar geleden ook gewoon verdubbeld.” Máxima Van Nijnatten kan het weten, want zij werkt al 42 jaar bij de organisatie en speelde onder andere een hoofdrol bij het bezoek van koningin Máxima aan Kloostergaard en het nabijgelegen hospice, in maart 2014. “Máxima wilde graag een rondleiding. Dat zat niet in het officiële programma van die dag. Ik kreeg twee of drie minuten, maar heb wel heel veel minuten met de koningin gescoord die dag”, vertelt ze lachend. Activiteiten Bewoner van het eerste uur van Kloostergaard is Anneke van Gils-Marijnissen (90). Voordat ze naar de Bisschopsmolenstraat verhuisde woonde ze ook al tien jaar in het Elisabethshuis. De geboren Rijsbergse probeert nog steeds zoveel mogelijk de activiteiten die in Kloostergaard worden gehouden bij te wonen. “De bingo sla ik niet over. Bloemschikken vind ik ook erg leuk.” Ook zij herinnert zich nog het bezoek van Máxima. “Ik heb haar toen nog een hand gegeven.” Als bewoner van het eerste uur kijkt Van Gils uit naar het jubileumfeest van komende dinsdag. “Dan ben ik zeker van de partij.” Op de foto bewoner van het eerste uur Anneke van Gils-Marijnissen met Rianne van Nijnatten, verzorgende individuele gezondheidszorg in Kloostergaard. FOTO PETER HOUTEPEN



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief