
Cameratoezicht moet einde maken aan afvaldumpers bij milieuparkje Hoeven
Door: Olaf Knook AlgemeenHOEVEN - Het milieuparkje aan de Hofstraat in Hoeven staat sinds donderdag onder cameratoezicht. De gemeente Halderberge wil met het systeem een einde maken aan de jarenlange overlast van bijplaatsingen, waarbij mensen afval naast de containers zetten in plaats van erin.
Wethouder Sharona van Ham (Afval) noemt het milieuparkje aan de Hofstraat een echte probleemlocatie. “We hebben al allerlei maatregelen genomen, maar toch worden hier nog veel zakken afval naast de containers gezet”, legt ze uit. De maatregelen bestonden bijvoorbeeld uit de inzet van afvalcoaches. In september spraken zij drie dagen lang mensen aan die afval wilden bijplaatsen. Ook wordt de plek vaker gecontroleerd door boa’s en ontving een aantal afvaldumpers een schriftelijke waarschuwing.
Tekst gaat verder onder de foto.
![]()
De camera is donderdag geplaatst aan de Hofstraat - Foto: Olaf Knook
Ondergrondse containers
Toch blijft de locatie een hotspot voor bijplaatsingen. Daarom is wethouder Van Ham blij met het cameratoezicht. Het systeem, dat kentekenherkenning gebruikt binnen de kaders van de privacywetgeving, biedt de gemeente extra bewijslast bij overtredingen. Zo kan er gericht contact worden gelegd met degenen die afval naast de containers zetten. “Maar het belangrijkste is dat de camera mensen afschrikt en voorkomt dat afval überhaupt wordt bijgeplaatst”, benadrukt de wethouder. Wie het toch doet, riskeert een boete van minimaal 90 euro. Dat valt ook duidelijk te lezen op waarschuwingsstickers die op meerdere containers in de gemeente zijn aangebracht.
Het milieuparkje aan de Hofstraat is één van de weinige plekken in de gemeente waar de containers nog bovengronds staan. Een ondergrondse oplossing is hier lastig, omdat er een wirwar aan kabels en leidingen onder de grond loopt. De gemeente werkt wel aan een plan om ook deze locatie te moderniseren. Tot die tijd biedt de camera uitkomst. Het systeem wordt voor één jaar gehuurd en kost ruim 22.000 euro. De camera kan aan de Hofstraat blijven hangen, maar indien nodig ook naar andere locaties worden verplaatst. Op die manier kan de gemeente flexibel inspelen op plekken waar afvalproblemen ontstaan.
Andere delen van Halderberge laten zien dat ondergrondse containers effectief zijn. In Oud Gastel bijvoorbeeld verdwenen de dagelijkse meldingen van bijplaatsingen nadat de containers ondergronds gingen. “We zien dat ondergrondse containers goed werken op plekken waar eerder veel afval werd gedumpt. Dat geeft vertrouwen dat dit ook in Hoeven helpt om de omgeving schoner te houden”, aldus wethouder Van Ham.
Tekst gaat verder onder de foto.
![]()
Een van de ondergrondse milieuparkjes in Hoeven - Foto: Olaf Knook
Citroengeuren
Naast het inzetten van camera’s heeft de gemeente ook andere opties onderzocht. Zo is bijvoorbeeld gekeken naar het groen aankleden van de omgeving rond de containers. Ook creatieve oplossingen zijn onderzocht. Waarnemend burgemeester Anne Mulder experimenteerde in zijn tijd als Haagse afvalwethouder met opstijgende citroengeuren bij containers die bewoners subtiel zouden aanzetten hun afval netjes weg te gooien.
In Hoeven bleek zo’n experiment echter minder geschikt. Volgens de gemeente zouden dit soort alternatieven niet het gewenste effect hebben. Daarbij komt dat niet alleen inwoners van Halderberge het probleem veroorzaken. “We zien regelmatig mensen van buiten de gemeente, soms zelfs bedrijfswagens vol”, vertelt Van Ham. “Dat kan zeer frustrerend zijn voor inwoners die hun afval wel netjes weggooien.” Zo zijn er eerder overtreders uit Etten-Leur en Zundert op de vinger getikt door de gemeente.
Het opruimen van bijplaatsingen kost de gemeente jaarlijks duizenden euro’s. Maar het gaat de gemeente ook om het leefklimaat in de buurt. Bijplaatsingen werken volgens wethouder Van Ham vaak als een kettingreactie. “Mensen zien een paar zakken staan en denken: ‘Ik heb thuis ook nog een zak, ik gooi ‘m er snel bij.’ De camera moet dat ontmoedigen.” Het doel van de pilot is dan ook duidelijk: minder afvaldumpingen én meer vertrouwen van de inwoners. “De pilot is een succes als we zien dat er niet meer wordt bijgeplaatst. En het is belangrijk dat inwoners merken dat we er echt iets aan doen.”




