Ruben van Dam belt met een glimlach.
Ruben van Dam belt met een glimlach. Foto: Britta Janssen

Op de werkvloer bij Leadhunter: ‘Mooie afspraken maken geeft iedere keer weer een kick’

Door: Britta Janssen Algemeen

GOES - Als call agent ben je de spil tussen bedrijven. “Het geeft iedere keer weer een kick als ik een mooie afspraak kan maken voor één van mijn opdrachtgevers”, vertelt call agent Ruben van Dam van Leadhunter. Het bedrijf heeft een kantoor in Goes en opereert internationaal. “Dit werk is echt mijn passie.”

De call agent werkt op afstand van zijn/haar opdrachtgevers, maar voelt zich toch onderdeel van het bedrijf. Door je goed te verdiepen, zowel in de opdrachtgevers als in hun potentiële klanten maak je echt het verschil. En dat geeft veel voldoening. “Je voelt je echt één met je opdrachtgever”, legt Susan Raitt, directeur van Leadhunter, uit. De call agents werken business-to-business en bellen bedrijven in alle mogelijke branches, groot en klein, in heel Nederland en daarbuiten. Om dat goed te kunnen doen, is een flexibele geest en een nieuwsgierige aard cruciaal, iedere opdracht is immers anders. En dat maakt het werk zo leuk.

Toon

Een van de belangrijkste taken van call agents is naar bedrijven bellen waar de opdrachtgever graag een afspraak mee wil krijgen om zaken te doen. De call agent zoekt een manier om binnen te komen, vandaar de naam Leadhunter. Vaak krijgen ze een receptionist(e) aan de telefoon. “Dat is de gate keeper van het bedrijf”, vertelt Raitt. “Dat moet je als een kans leren zien, niet als een probleem. De call agent heeft de receptionist(e) immers nodig om bij de persoon te komen die de beslissingen neemt. De toon maakt daarbij de muziek, hoe jij klinkt aan de telefoon is bepalend. We bellen altijd met een glimlach.”

Vrijheid

Daarbij kan de call agent veel van zichzelf kwijt in het werk. Deze baan biedt alle vrijheid om je eigen vindingrijkheid en creativiteit te gebruiken om te ontdekken wat werkt om je doel te bereiken. Een specifieke opleiding is niet nodig, maar zelfstandigheid, oplossingsgerichtheid en doorzettingsvermogen zijn belangrijk in dit vak. “We geven call agents handvatten voor de uitvoering, maar bewust geen belscripts.” Want ieder gesprek is anders. Het begint met goed luisteren. “Luisteren naar wat de persoon aan de andere kant van de telefoon zegt, maar vooral ook niet zegt.”

Een doeltreffende techniek is daarbij stiltes kunnen laten vallen. “De kunst is problemen detecteren, waarvan de klant zich misschien nog niet eens bewust is, en daarvoor de oplossing bieden. Je moet dus een kei zijn in anticiperen en meedenken. En het glas altijd als halfvol zien. In plaats van een dichte muur, zie jij een deur.” De bedrijven die de call agent belt, realiseren zich wellicht niet dat zij hun voordeel kunnen doen met de diensten van de opdrachtgever. Win-win dus, als de call agent daarvoor de interesse kan wekken.

Topsport

Het doel van de call agent is zoveel mogelijk afspraken maken bij bedrijven waar de opdrachtgever graag aan tafel wil. De call agent heeft meerdere opdrachtgevers tegelijkertijd en kruipt zo als een kameleon steeds in een andere huid. “Dat is topsport”, benadrukt Raitt. “Je belt en licht kort je aanbod en wat het oplevert toe om tot een afspraak te komen. Dat vraagt focus en daarom is er alle ruimte om thuis te werken.” Ongestoord thuiswerken, met op afstand alle coaching die nodig is. “We zoeken call agents voor twintig tot achtentwintig uur per week. Je kunt je uren zelf flexibel indelen, op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Het is bijvoorbeeld ideaal werk voor moeders met kinderen. Je kunt gezin en werk als call agent goed combineren. Je kunt eerst de kids naar school helpen en vervolgens zeer uiteenlopende contacten leggen met de mooiste bedrijven zonder je huis te verlaten.”

Inzet

Doorgroeimogelijkheden zijn er volop. Als call agent breidt het aantal opdrachtgevers waarvoor je werkt geleidelijk uit en daarna kun je doorgroeien tot bijvoorbeeld personal-sales-assistant of opdrachtleider, waarbij je je team call agents motiveert en begeleidt.

Solliciteren mag ook zonder relevante werkervaring. “We leren je liever vanaf scratch hoe je moet bellen dan dat we eerst oude gewoontes moeten afleren. Passie is belangrijk”, aldus Raitt. “Ben je bereid je in te zetten, dan kun je veel bereiken. Je hebt in dit werk veel contact met mensen en je doel is duidelijk; zoveel mogelijk afspraken maken voor je opdrachtgever. Krijg je eerst een ‘nee’, dan kun je er met je aandacht en interesse voor zorgen dat de deur open blijft en het ooit een ‘ja’ wordt. Dat is de uitdaging en het is geweldig als dat lukt.”

Susan Raitt is directeur van Leadhunter.
Ruben van Dam is call agent bij Leadhunter.


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief