Afbeelding
Foto: Yvonne Vermeulen

Moerdijkse zeehavenpolitie: ‘Ladingdiefstallen zijn hier echt een hot item’

Door: Yvonne Vermeulen Algemeen

MOERDIJK - Sinds vorig jaar zomer valt de politie op het haven- en industrieterrein onder de zeehavenpolitie, net als de havens van Vlissingen, Borsele en Terneuzen. Jordy Ellerkamp werkt sinds september in Moerdijk als operationeel leidinggevende, daarvoor was hij wijkagent in Bergen op Zoom.

 “In Bergen op Zoom was ik wijkagent op de Bergse Plaat, en daar hoorde ook een bedrijven terrein bij. Zo kwam ik aan aanraking met containers en het werk in de haven. En zo ben ik richting deze functie gerold,” vertelt Ellerkamp. Voorheen waren er twee wijkagenten aanwezig op het haven- en industrieterrein, die zijn overgegaan naar de zeehavenpolitie. 

“Vanuit de Mainportgelden is er onder andere een Zeehavenpolitie gerealiseerd. Die bestaat uit een intelligenceteam met politieagenten, Marechaussee en Douane die informatie verzamelen en veredelen. Een opsporingsteam wat opsporingsonderzoeken uitvoert en een handhavingsteam waarin de wijkagenten actief zijn. Daarin kunnen we elkaar goed aanvullen, want we hebben verschillende bevoegdheden. Wij zijn de ogen en de oren van ze zeehavenpolitie, dat doen we in Moerdijk met drie collega’s en er staat een vacature open.” Het liefst ziet hij er nog een paar collega’s bij komen. “Maar vier is nog steeds heel erg weinig, we zijn daardoor niet zo vaak zichtbaar als we zouden willen.”

Het haven- en industriegebied is groot, maar overzichtelijk vertelt Ellerkamp. “Veel mensen kennen het gebied alleen vanaf de snelweg. Collega’s die hier nog nooit geweest zijn verbazen zich ook over de afmetingen. Aan de andere kant staat er ook een hek omheen en in vergelijking  verzorgingsgebied van basisteam Roosendaal is het hier helemaal niet zo groot.”

In Zeeland hebben we vorig jaar veel cocaïne aangetroffen, in Moerdijk is de politie succesvol in het opsporen van ladingdiefstallen. “Ladingdiefstallen zijn hier echt een hot item. De ene keer gaat het om volledige trailers, de andere keer is het niet per se diefstal maar ook oplichting. Iemand doet zich voor als transporteur en die laten dan een klein dingetje aanpassen. Dan komen ze bij een bedrijf om een vracht af te halen. En dan zijn ze er met de spullen vandoor. Dat zijn spullen met waarde, zonnepanelen, drank, kratten waar statiegeld op zit of iets waar veel druk op zit,” legt Ellerkamp uit. Hij legt uit dat criminelen gewoon aan de poort verschijnen en zo heel gewiekst goederen weten mee te nemen. “Ze maken er misbruik van als de druk hoog is.”

Omdat Moerdijk directe verbindingen heeft over het water zijn er ook mensen die illegaal proberen aan boord te klimmen. “Met vlagen hebben we last van inklimmers, maar dat gaat echt in golfbewegingen. Ze klimmen over een hek en proberen aan boord te komen.” Maar lang kunnen de inklimmers nog niet aanwezig zijn in de haven. “Het haven en industrieterrein is een afgesloten gebied, alles wat afwijkt valt hier direct op. Je kunt hier haast niet ongezien verblijven, de kans groot dat de beveiliging je oppikt. 

Vooral de zichtbaarheid van de politie is wat de bedrijven op het haven- en industrieterrein waarderen. “Sinds de start hebben we onze werkwijze aangepast, daardoor is onze aanwezigheid vergroot. Bedrijven weten ons te vinden, bellen als er een verdachte vrachtwagen staat. Maar aan de andere kant vallen we ook onder het basisteam Roosendaal. Zij nemen het over als wij er niet zijn.” 

Voor de zeehavenpolitie is netwerken heel belangrijk. “Bedrijven maken meldingen bij ons, ze geven dat dan rechtstreeks door. Inmiddels hebben we met veel bedrijven ook goede contacten. Nu zijn we echt actief bedrijven aan het benaderen, zorgen dat de lijnen kort zijn. Mensen weten wel wanneer ze 112 moeten bellen, maar de stap om ons andere nummer te bellen, 0900-8844, is veel hoger. Daarom zetten we echt in op die netwerkfunctie.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief