
Zevenbergs gemeentehuis klaar voor de toekomst: ‘Waar iedereen welkom is’
Door: René Mensen AlgemeenZEVENBERGEN – Het gemeentehuis van Zevenbergen heeft een volledige metamorfose ondergaan. Wat ooit begon als een noodzakelijke renovatie is uitgegroeid tot een eigentijds en duurzaam ‘huis van de toekomst’. De verbouwing, die enkele jaren in beslag nam, werd gerealiseerd zonder het budget te overschrijden. “Een plek waar iedereen zich welkom voelt”, aldus een trotse wethouder Bennie Blom.
Een van de belangrijkste pijlers van de vernieuwing was duurzaamheid. Het gemeentehuis is inmiddels volledig gasloos en energiezuinig ingericht. “Bij de verbouwing hebben we alles hergebruikt wat mogelijk was”, vertelt projectleider Dion Been. “Dat geldt voor materialen, maar ook voor installaties. Tegelijkertijd hebben we veel geïnvesteerd in klimaatbeheersing. Het gebouw is klaar voor de toekomst.”
“Aan de buitenkant moet nog zichtbaar worden dat ook de bibliotheek nu in dit gebouw is gevestigd”, licht wethouder Bennie Blom toe. “Binnen is het werk grotendeels afgerond. De bewegwijzering volgt nog, zodra we weten dat alle ruimtes definitief in gebruik zijn.” Dion vult aan: “Je kunt dat beter niet vanaf de bouwtekeningen doen, want tijdens de uitvoering ontstaan er altijd nog nieuwe inzichten.”
Een centrale plek
Het vernieuwde gemeentehuis biedt onderdak aan veel meer dan alleen gemeentelijke diensten. Bezoekers kunnen er nu ook terecht bij maatschappelijke instellingen, zoals het Werkplein en ICT West-Brabant West. De politie, die al in het gebouw aanwezig was, heeft nu een plek aan de andere kant gekregen. “Ook de bibliotheek is hier ondergebracht en het restaurant is openbaar. Dankzij een slim securitysysteem kunnen bezoekers zich vrij bewegen in toegankelijke zones.”
De open en transparante inrichting springt direct in het oog. Grote glaspartijen zorgen voor zichtlijnen tussen verschillende ruimtes. Voor vertrouwelijke gesprekken zijn gordijnen of andere voorzieningen beschikbaar. “We hebben bewust gekozen voor een lichte, open sfeer waarin iedereen zich welkom voelt”, zegt Bennie.
Tekst gaat verder onder de foto.
![]()
Projectleider Dion Been - Foto: René Mensen
Ruimte voor groei en comfort
De groei van de gemeente vroeg ook om aanpassingen in de raadzaal. “We hebben een dragende muur verwijderd om de ruimte te vergroten”, vertelt Dion. “Dat was technisch gezien een van de grootste ingrepen. Maar het was noodzakelijk, want de gemeenteraad groeit mee met het inwoneraantal. De nieuwe raadzaal is ruim, functioneel en prettig om in te werken.”
Voor zo’n 260 medewerkers die bij de gemeente werken is er veel aandacht besteed aan het werkcomfort. Er zijn open werkplekken, concentratieruimtes, stilteplekken, presentatieruimtes en koffiecorners.
Clean desk en flexibele werkplekken
Opvallend is de nette en ordentelijke uitstraling van alle ruimtes. Dankzij de ‘clean desk policy’ liggen er nergens losse papieren of persoonlijke spullen. “Dat draagt bij aan een rustige werksfeer en nodigt uit om het ook netjes te houden”, merkt Dion op. Tijdens de verbouwing bleef het gemeentehuis overigens gewoon in bedrijf. “Dat vroeg veel van onze medewerkers, maar de positieve geluiden overheersen nu.”
Er is zelfs overwogen om ook de burgemeester en wethouders in een flexwerkconcept te laten werken. “Maar onder meer vanwege het ontvangen van externe gasten hebben we daarvan afgezien”, aldus Bennie. “Wel zijn ook die ruimtes heel transparant ontworpen, zodat de verbinding met medewerkers behouden blijft.”
De officiële opening is in oktober. Bezoekers en medewerkers ervaren echter nu al dagelijks de voordelen van de duurzame, transparante en gastvrije inrichting.




