Dilemma Doolhof na anderhalf jaar afgebroken in Bergen op Zoom
Foto:

Dilemma Doolhof na anderhalf jaar afgebroken in Bergen op Zoom

BERGEN OP ZOOM - Het Dilemma Doolhof tussen het Canadese en Britse ereveld is na ruim anderhalf jaar afgebroken. De interactieve kunstinstallatie, die bezoekers voor ingrijpende keuzes in conflictsituaties stelde uit het verleden en het heden, werd op 14 juni 2019 officieel geopend en deze week afgebouwd. Het Dilemma Doolhof trok het eerste jaar ongeveer 20.000 bezoekers, waarvan ca 7.5% Engelstaligen. 


Het Dilemma Doolhof stond op deze locatie om aandacht te vragen voor het verhaal van de Slag om de Schelde in het najaar van 1944, in aanloop naar de realisatie van een informatiecentrum op deze plek. Het Doolhof, naar concept van The Mothership zou in eerste instantie een jaar op locatie blijven staan, tot het moment dat Nederland 75 jaar geleden werd bevrijd. Dankzij Leden van De Lionsclub Scaldis en aanhoudend enthousiasme van Stichting Bevrijding Brabantse Wal konden bezoekers het Dilemma Doolhof nog een half jaar langer ervaren. 

Intens en indrukwekkend

Het Dilemma Doolhof draaide om keuzes die levens voorgoed hebben veranderd, geïnspireerd op ervaringen uit de 75 geselecteerde oorlogsverhalen van Brabant Remembers. Op lokaal niveau zijn diverse arrangementen ontwikkeld voor groepen en touroperators en er zijn lesbrieven en educatieve pakketten ontwikkeld voor het onderwijs. Een bezoek aan het Dilemma Doolhof werd daardoor extra indrukwekkend. Zo kon je in gesprek gaan met een veteraan en/of nabestaanden en de erevelden bezoeken onder begeleiding van een ervaren gids.  

Femke Klein, programmadirecteur Brabant Remembers: “Ik kijk positief terug op de bijzondere periode van herdenken en het vieren van onze vrijheid. Vrijheid die nu zo vanzelfsprekend lijkt, maar die niet vanzelfsprekend is. Met het programma van Brabant Remembers wilden we de levensveranderende verhalen verbeelden en toegankelijk maken voor een breder publiek. Zodat de impact van de Tweede Wereldoorlog ook bij jongere generaties tastbaar en invoelbaar wordt. Dat is met het Dilemma Doolhof goed gelukt”.

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief