Juf Fieke met haar leerlingen.
Juf Fieke met haar leerlingen. Foto: Tineke van Sprundel

Juf Fieke 40 jaar in het onderwijs: ‘Zolang ik het leuk vind, blijf ik het doen’

Door: Len Poppelaars Algemeen

ETTEN-LEUR – Veertig jaar in het onderwijs, veertig jaar verbonden aan Stichting Leersaam. Dit jubileum vierde juf Fieke Tromp woensdag 2 december met haar klas op OBS de Toverlaars, met spelletjes en door de juf gebakken pannenkoeken. Ze geniet van werken in het onderwijs, haar ogen twinkelen als ze erover praat. Fieke is al jaren juf in de bovenbouw. “Al heeft elk leerjaar zijn charme”. Dit schooljaar is haar groep 7 er wederom één om van te genieten. “Ze zijn zo leuk”, aldus Fieke.

Samen met juf Tineke vormt ze een duo voor deze groep. Onder het toeziend oog van twee waterschildpadden. De huisdieren van de klas, welke in de vakantie bij haar thuis wonen. Naast juf is ze kanjercoördinator. Fieke is al jaren juf in de bovenbouw. “Al heeft elk leerjaar zijn charme”. Dit schooljaar is haar groep 7 er wederom een om van te genieten. “Ze zijn zo leuk”, aldus Fieke. Samen met juf Tineke vormt ze een duo voor deze groep. Onder het toeziend oog van twee waterschildpadden. De huisdieren van de klas, welke in de vakantie bij haar thuis wonen. Naast juf is ze kanjercoördinator.

Beroepskeuze
Als kind woonde ze met haar ouders, zus en broer in Afrika. Als tiener kwam Fieke terug naar Nederland, waar ze als scholier ontdekte dat haar grootste kracht aan de ‘talenkant’ lag. Deze kracht bepaalde deels de richting van haar beroepskeuze. Geen wiskundeknobbel betekende dat Fieke de wens om dierenarts te worden achter zich liet. De meisjesdroom ‘juf te worden’, kwam voort uit het voorbeeld van opa van moederskant. Hij was hoofdonderwijzer op een Indonesisch eiland. Even heeft ze nog getwijfeld tussen stewardess en het onderwijs. Binnen haar familie ook een vertrouwd beroep. “Zonder familie en mensen die je liefhebt, vond ik een moeilijk vooruitzicht”, omschrijft Fieke haar definitieve keuze na voltooiing van de opleiding aan de PA (pedagogische academie).

Vroeger en nu
In 1980 gestart bij OBS de Arend, overstap in 1984 naar de Bombardon (vanaf 2007 OBS de Melodie) en nu vanaf 2011 OBS de Toverlaars. De eerste dag op een van de scholen, ligt nog vers in het geheugen. Een klas met 41 kinderen, verdeeld over een klaslokaal en een deel van de gang. Met de toegesproken coachende woorden “Volhouden tot 12.15 uur, dan maak je het”, redde een jonge juf Fieke het destijds op haar doorzettingskracht. “Als mijn opa hier zou komen, wat zou hij dan doen”, was een van haar inspiratiebronnen van weleer.

Veel praten
Vandaag de dag is haar rol anders. “Ik praat veel met mijn klas, houd thuis en school hierbij zeker niet gescheiden”. Voorbeelden uit de praktijk om haar leerlingen voor te bereiden op de maatschappij. Als ‘juf in het onderwijs van nu’ vanuit een meer opvoedende rol dan vroeger het geval was. “Met kinderen samen dingen bespreken, samen kijken hoe iets aan te pakken”. De kanjer training is hier een mooi voorbeeld van, “leren complimenten maken” vormt bijvoorbeeld een wekelijks terugkerend ritueel in haar klas.

Twinkeling en trots
Veertig jaar onderwijs betekent ook bekende gezichten. De drie dochters van Fieke, haar gezin is haar trots, hebben allen bij haar in de klas gezeten. Inmiddels ziet ze ook kinderen van oud leerlingen in haar klas.”Zolang ik het leuk vind, blijf ik het doen. Elke week heb ik er nog zin in”, blikt Fieke, met de eerder genoemde twinkeling, vooruit op haar toekomstige jaren als juf Fieke.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief