Het onderzoeken van het waterleven.
Het onderzoeken van het waterleven. Foto: Daniël van Overveld

KSE’ers doen veldonderzoek in de Pannenhoef

Door: Daniël van Overveld Algemeen

ETTEN-LEUR - Rond de 60 leerlingen uit VWO 4 van de KSE hebben afgelopen vrijdag 3 juni op de Pannenhoef een praktijkonderzoek gedaan naar de biodiversiteit van het natuurlandschap. Daarbij verrichtten de leerlingen gedurende de dag verschillende veldonderzoeken. Het is iets wat na twee jaar corona eindelijk weer georganiseerd kon worden.

Om 08:45 uur kwamen de eerste leerlingen met de fiets aan bij de Zwarte Schuur, in het midden van de Pannenhoef. Vanuit daaruit werkten de leerlingen hun onderzoeken verder uit en waren ook de docenten aanwezig om hulp te bieden wanneer dat nodig was. De studenten waren verdeeld in groepjes van twee, die ieder gekozen hebben uit twee onderzoeken die hen leuk lijkt om te doen, en één om in reserve te houden. Uiterlijk 10:00 uur vertrokken de laatste studenten vanuit de Zwarte Schuur.

Buiten het klaslokaal

‘’We willen de leerlingen hiermee laten zien dat biologie niet alleen in klaslokaal is’’, vertelt Dave Jonker, één van de docenten die aanwezig was bij de praktijkopdracht. ‘’Zo zien ze hoe het in de praktijk aan toegaat. Dat stukje beleving is voor hen belangrijk, vooral ook omdat ze twee jaar lang binnen hebben gezeten in verband met de coronacrisis.’’ Daar sluit de boswachter Rik Hogeling, die er ook aanwezig was, zich bij aan. ‘’Het is goed voor hen ontwikkeling. Zo maken ze ook kennis met de Nederlandse natuur. Sommige mensen komen van zichzelf heel weinig in de natuur. Dan is het mooie gelegenheid om ze toch een keer mee naar buiten te nemen. Dat is voor mij de echte winst.’’

Waterplanten onderzoeken

Een paar van de leerlingen die op de Pannenhoef onderzoek aan het verrichten waren, zijn de zestienjarige Robin en Jitske. Zij waren ruim op tijd klaar met hen eerste onderzoek, namelijk door middel van waterplanten te zien hoe het gesteld is met het water. Als tweede onderzoek kozen zij het bestuderen van de anatomie van een bloem. ‘’Daarbij moeten wij hier op de Pannenhoef opzoek naar een bloem of plant om daarvan te kenmerken te noteren en er uiterlijk een uitgebreide tekening van te maken’’, vertelt Robin. 

Bloemen zoeken

Samen zochten ze naar bloemen in het natuurgebied, maar kwamen uiteindelijk bij het veldje bij de Zwarte Schuur terecht. Daar vonden ze de nachtsilene, die ze op plek uitgebreid gingen onderzoeken. Voor hen is de opdracht een leuke afwisseling van de normale lessen. ‘’Maar het is niet dat ik denk van: Wow!’’, vertellen de meiden lachend. Nadat ze alle data hebben verzameld, gingen ze naar de Zwarte Schuur om de plant uit te tekenen. Daarmee was de praktijk dag voor Robin en Jitske al vroeg klaar.

Gedragsonderzoek in dierentuin

De leerlingen hadden tot ongeveer 15:45 uur om de verschillende onderzoeken uit te voeren. Uiterlijk 17 juni moeten de groepjes hen verslag over de onderzoeken die ze hebben gedaan, inleveren. De docenten hebben dan tien werkdagen de tijd om het na te kijken en het te beoordelen. Volgend jaar zullen deze leerlingen naar dierentuin Blijdorp gaan om gedragsonderzoek te doen van de dieren daar, net zoals wat VWO 5 dit jaar doet. In het laatste jaar staan voornamelijk de theoretische examens op het programma, met als afsluiter het eindexamen.




Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief