
Plastic, blik en drankkartons voortaan naar ondergrondse container
Door: Yvonne Vermeulen AlgemeenETTEN-LEUR - De gemeente gaat ondergrondse containers plaatsen op voortaan om deze manier plastic, metaal en drankkartons (PMD) in te zamelen. De containers komen op plekken waar nu al afval ingezameld wordt, denk hierbij aan plaatsen waar een glasbak is.
De ondergrondse container kan door iedereen geopend worden, er is geen pasje voor nodig. De containers zijn ‘slim’, dat wil zeggen dat ze zelf registreren wanneer ze vol raken en zo een seintje sturen dat de ophaaldienst moet komen.
De gemeente gaat ook investeren in een publiekscampagne om inwoners bewust te maken welke verpakkingen wel of niet het het PMD-afval horen. Vanuit de recycling mag 15% van het afval bestaan uit niet recyclebare verpakkingen. “We blijven monitoren wat er aangeboden wordt,” vertelt wethouder De Weert. Maar toch is hij niet bang dat het afval niet gerecycled wordt. “De grondstofprijzen liggen momenteel zo hoog dat ook als er veel ander afval tussen zit, de verpakkingen toch gescheiden worden.
De grootste ergernis met de huidige manier van inzamelen is volgens de gemeente vooral dat de inzameling voor veel zwerfafval zorgt. “Je ziet dat mensen het afval soms veel te vroeg aan de straat leggen. Dat ziet er rommelig uit en als zakken scheuren krijg je zwerfafval,” zegt De Weert. Inzameling wordt er voor de inwoners niet direct goedkoper op omdat er ook een flinke investering wordt gedaan in de ondergrondse containers. De eerste bakken worden vanaf half september geplaatst op plaatsen waar nu ook al afval wordt verzameld. Denk hierbij aan locaties met glasbakken. De gemeente haalt tot december ook de zakken op de huidige manier op.




