Afbeelding

Nieuwe fietssnelweg tussen Etten-Leur en Roosendaal

Algemeen

ETTEN-LEUR - Na de fietssnelweg naar Breda krijgt Etten-Leur binnen negen jaar nu ook een snelle fietsverbinding richting Roosendaal. Die ambitie heeft de provincie Noord-Brabant uitgesproken in haar nieuwe uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling. Voor 2025 moet de nieuwe fietssnelweg tussen Etten-Leur en Roosendaal er liggen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle grote West-Brabantse steden via een netwerk van snelle fietspaden verbonden is.

In het nieuwe uitvoeringsprogramma Fiets in de Versnelling 2016-2020 zet de provincie extra in op het gebruik van de tweewieler. “Op dit moment pakken Brabanders al voor meer dan een kwart van alle verplaatsingen de fiets en de verwachting is dat dit in de toekomst alleen maar toeneemt”, weet gedeputeerde Christophe van der Maat. “Als provincie willen we die beweging stimuleren, want fietsen is goedkoop, goed voor je gezondheid en voor de luchtkwaliteit. Het zorgt er ook voor dat we met zijn allen minder in de file staan.”

Verbindingen De provincie wil daarom voor 2020 negen snelfietsroutes realiseren. Een daarvan is de route tussen Bergen op Zoom en Roosendaal. De gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal startten vorig jaar al een onderzoek naar een mogelijk tracé voor een fietssnelweg. Dat onderzoek is volgens de Bergse gemeentewoordvoerder Erwin Stander nog gaande. “We zijn momenteel druk bezig met het in kaart brengen van het tracé en alles wat daarbij komt kijken. Net na de zomer zullen we de gemeenteraad hierover informeren”, kondigt hij aan. In de periode erna, tussen 2020-2025, wil de provincie ook een fietssnelweg aanleggen tussen Roosendaal en Etten-Leur en tussen Breda en Tilburg. Het stuk tussen Etten-Leur en Breda werd in 2014 al opgeleverd. Met de nieuwe tracés is het dus binnen tien jaar mogelijk om van Bergen op Zoom tot aan Tilburg te fietsen over een snelle fietsverbinding. In totaal trekt de provincie 41 miljoen euro uit om het netwerk te realiseren. De voorkeur van de provincie gaat daarbij uit naar duurzame en slimme technieken, zoals de mogelijkheid om energie op te wekken via het fietspad en het gebruik van biobased-materialen.

E-bikes Anders dan het woord doet vermoeden, gelden op de fietssnelwegen overigens de normale snelheden voor fietsers. De routes zijn vooral bedoeld om fietsers zo weinig mogelijk kruispunten en andere obstakels te laten passeren, waardoor zij sneller ter plaatse kunnen zijn. De Fietsersbond pleit al enkele jaren voor de aanleg van dit soort fietspaden in Nederland. De opkomst van de elektrische fiets speelt daarin een grote rol. E-bikers leggen makkelijker een grote afstand af, waardoor het fietsgebruik alleen maar toeneemt. Voor nog grotere afstanden stimuleert de provincie in haar uitvoeringsprogramma ook het gecombineerde gebruik tussen de fiets en het openbaar vervoer. BIJDRAGE RIA VAN MEIR / ARCHIEFFOTO DE BODE



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief