Algemeen directeur Edgar Nelemans. FOTO STELLA MARIJNISSEN
Algemeen directeur Edgar Nelemans. FOTO STELLA MARIJNISSEN

Bouwcenter Nelemans in de race voor BOV-trofee

Door: Peter Houtepen Algemeen

ETTEN-LEUR - De strijd om de felbegeerde Beste Ondernemers Visie (BOV)-trofee die JCI Etten-Leur jaarlijks uitreikt, voorafgaand aan het culinaire evenement Lekker Etten-Leur, gaat tussen ondernemers uit Etten-Leur en omgeving. Jaarlijks wordt een thema verbonden aan de verkiezing, dit keer familiebedrijven. Het is aan de jury om te beoordelen welke van de drie ondernemende families dit jaar met de eer en de trofee gaat strijken. De genomineerde bedrijven zijn Bouwcenter Nelemans, Autowas & Poetscentrum 't Vosje en de Menmoerhoeve. Op 31 augustus wordt de winnaar bekendgemaakt.

DOOR STELLA MARIJNISSEN

Bouwcenter Nelemans is bij uitstek een familiebedrijf, dat in de jaren dertig van de vorige eeuw werd opgericht en nu nog steeds onder beheer is van de derde generatie van de familie. De vierde staat al te trappelen van ongeduld om mee te mogen draaien. Het bedrijf floreert, ondanks de crises die het in zijn bestaan moest zien te overleven.

Opa

Opa Jack Nelemans was aannemer in Zundert. Maar vanwege de crisis in de dertiger jaren van de vorige eeuw werd er niets meer gebouwd. Dus werd er besloten handel te gaan drijven met de bouwmaterialen uit eigen voorraad en dat was een wijs besluit. Daarnaast werden er kolen verkocht, die met de bakfiets werden rondgebracht.

Bouwmaterialen

Na de Tweede Wereldoorlog werd de naam van het bedrijf veranderd in Jack Nelemans en zonen, want Janus en Guust werden opgenomen in de zaak. Er werd gestart met het maken van prefab betonnen elementen. De komst van het aardgas echter betekende het einde van de brandstoffenhandel. Uiteindelijk door nieuwe specialiteiten en technieken werd ook het maken van betonelementen gestaakt en vervangen door handelsproducten. "Bouwmaterialen zijn altijd onze core business geweest", zegt huidig algemeen directeur Edgar Nelemans.

Showroom

In de jaren zeventig werd de eerste showroom geopend met tegels en keukens. De 400 m2 vloeroppervlakte werd uitgebreid naar 1.000 m2 en in de jaren tachtig werd de kieskeurige klant een compleet keukenassortiment geboden. Dat was geen geringe prestatie aangezien de oliecrisis van 1973 en de crisis in de jaren tachtig voor de nodige problemen zorgde. "Dat waren heel taaie jaren", herinnert Nelemans zich. "Ik was tiener, maar weet dat nog goed." Een vrachtauto moest verkocht worden en van de vijftien personeelsleden bleven er nog tien over.

Communicatie

Opa Nelemans deed een stapje terug en in 1988 kwam de net afgestudeerde Edgar, als tweede zoon van Janus, bij het bedrijf. Eveneens van de derde generatie zijn Roger, Guido en Fred, de zonen van Guust, en Hans en Richard, broers van Edgar. "Toen waren we met zijn zessen", vertelt Nelemans. "We hebben altijd door goed overleg onze zaken kunnen doen, we hebben zelden hoeven stemmen. Communicatie is heel belangrijk. Ik hoorde altijd: 'De tweede generatie bouwt op, de derde breekt af'. Wij hebben het tegendeel bewezen." Zij namen het bedrijf in 1993 officieel over.

Groei

Het bedrijf groeide, nam diverse andere bedrijven over en verhuisde wegens ruimtegebrek in 2002 naar Etten-Leur. "Een mooie centrale plaats. Hier is onze hoofdvestiging met een oppervlak van 35.000 m2. Het gebouw is ons marketing instrument geworden vanwege zijn ontwerp, bouw en bouwstijl. We kunnen ermee laten zien dat alles kan door het gebruik van diverse vormen en stijlen." Momenteel zijn er nog drie leden van de derde generatie fulltime aan het werk. Het bedrijf heeft met zijn zes nevenvestigingen in totaal 125 personeelsleden en heeft ook de recente financiële crisis overleefd. Dat is, volgens Nelemans, de kracht van het familiebedrijf. "We hebben veerkracht en we zijn weer groeiende in een veranderende markt."



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief