Ondernemers Etten-Leur steunen lokale horeca met detachering en thuisbezorg-app
<p>Herman de Raaf&nbsp; van de Ronde Tafel. FOTO SANDER VAN SCHAIK</p>

Herman de Raaf  van de Ronde Tafel. FOTO SANDER VAN SCHAIK

Ondernemers Etten-Leur steunen lokale horeca met detachering en thuisbezorg-app

  Economie

ETTEN-LEUR Met de nieuwe sluiting van de horeca, zakte de moed bij veel horecaondernemers in de schoenen. Voor Herman de Raaf, voorzitter van de Ronde Tafel, aanleiding om ondernemend Etten-Leur te mobiliseren en te onderzoeken wat ze kunnen doen om deze hard getroffen sector te ondersteunen.


In de gesprekken die De Raaf voerde met horecaondernemers kwam naar voren dat hulp op 2 plekken noodzakelijk was: “Omzet genereren en kosten reduceren.” De Raaf, zelf tandarts en dus werkzaam in de zorg, ziet aan de andere kant dat er veel vraag is naar personeel in de zorg maar ook bijvoorbeeld in de logistiek nu meer en meer mensen online aankopen doen. Ook zijn mensen soms lang afwezig door ziekte en Corona-testen waardoor ondernemers met personeelstekorten komen te zitten.

Thuistafelen Etten-Leur

De Ronde Tafel kwam snel bij elkaar en er werden door de ondernemers plannen uitgewerkt om de horeca te ondersteunen. “Uiteraard kunnen de restaurants zich aanmelden bij thuisbezorgsites. Maar deze restaurants werken vanuit een andere kwaliteits- en bedrijfsfilosofie, kunnen niet mee in de prijsstellingen bij dit soort sites en ben je ook nog een groot bedrag aan provisie kwijt voor de serviceprovider.” Om dit probleem te ondervangen is er een site opgezet, thuistafelenetten-leur.nl, waarop de restaurants zich presenteren, de bezoekers de menukaarten kunnen zien en alsnog kunnen bestellen. 

“De maaltijden worden (voor)bereid en kunnen worden afgehaald of bezorgd. In sommige gevallen met instructies om de maaltijden nog even op te warmen of hoe deze het best op een bord gepresenteerd kunnen worden. Om zo een kwalitatief goede thuismaaltijd te krijgen en het ‘uit eten gevoel’ te benaderen.” De hobbel om samen met je concurrenten op een website te staan werd snel pragmatisch beslecht. “De restaurants in Etten-Leur hebben allemaal wel hun plekje gevonden, zijn dan ook geen concurrenten meer van elkaar. De enige echte concurrent die ze nu hebben is Covid-19 en de maatregelen die nodig zijn om het virus er onder te krijgen.”

Win-Win-Win

De grootste kostenpost waar de ondernemers tegen aanlopen zijn de personeelskosten. Daarnaast dreigt horecapersoneel ontslagen te worden omdat er geen werk meer is. “Mensen die vaak goed opgeleid zijn, klantvriendelijk en servicegericht. Eigenschappen die bij veel bedrijven, maar ook in de zorg, belangrijk zijn. Om de kosten te verlagen, personeel aan het werk te houden en elders te helpen de werkdruk op te vangen is er een detacheringspool opgezet. Zo zijn er al 20-25 mensen gedetacheerd bij bijvoorbeeld een zorginstelling in Rijsbergen en bij JLN transport. De horecaondernemer factureert het bedrijf waar het personeel is gedetacheerd en dekt zo een belangrijk deel van de personeelskosten.” 

Alle restaurants in Etten-Leur hebben aangegeven mee te doen aan het initiatief. Volgens De Raaf is dat een win-win-win situatie: “De horecaondernemers en hun personeel kunnen aan de slag blijven, bedrijven die personeel nodig hebben kunnen tijdelijk goed ingewerkt personeel inhuren en de Bourgondische Etten-Leurenaar, die het uit eten mist, kan nu thuis met zijn familie alsnog genieten van de culinaire verassingen van de restaurants. Het begrip ‘Lekker-Etten-Leur’ blijft zo in leven.”

DIGITALE KRANT





NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief




&lt;SCRIPT SRC=&quot;//secure.adnxs.com/ttj?id=div-gpt-ad-1516714693299&amp;cb=[CACHEBUSTER]&amp;referrer=internetbode.nl/etten-leur&amp;pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&amp;postcode=&quot; TYPE=&quot;text/javascript&quot;&gt;&lt;/SCRIPT&gt;

FOTOSERIES