Afbeelding
Foto: Johan Wagenmakers

Peter is al een leven lang in de ban van treinen

Door: Johan Wagenmakers Algemeen

OUD GASTEL - In de Grote Kleine Treinencompetitie gaat men op zoek naar de beste modeltreinbouwer van Nederland. De 75-jarige Gastelaar Peter Schuddebeurs volgt niet alleen dit tv-programma op de voet, maar is thuis zelf bezig een modelspoorbaan in een Zwitsers berglandschap op te bouwen.

“In Zwitserland ligt het beroemde treinstation Filisur. Dit kan ik helaas niet helemaal op schaal nabouwen, anders moet ik de muur van de kamer eruit halen. Daarom bouw ik deze op wat kleinere schaal na en noem het station Minisur,” begint Peter te vertellen. “Net voor corona ben ik hiermee begonnen. De echte opbouw komt nog, nu is het vooral alles digitaal goed laten functioneren.”

Märklin

Al vanaf zijn zevende jaar is Peter geïnteresseerd in treinen. “In november 1953 heb ik mijn eerste Märklin-trein gekregen. Ik had al drie Meccano-dozen en kon kiezen óf een uitbreidingsdoos óf een trein,” herinnert hij zich maar al te goed. “We woonden destijds in de stad Groningen en veel treinen heb ik later in Duitsland gekocht. Tot aan mijn zestiende jaar ben ik wel met treinen bezig geweest. Toen ik ging studeren aan de autoschool in Driebergen, verkocht mijn vader alles om van de opbrengst mijn rijbewijs te kunnen betalen.” Na het afronden van zijn studie werd Peter transporteur/expediteur en bracht de liefde hem in 1969 naar Oud Gastel.

Miniatuurvliegen

“Na mijn trouwen ben ik opnieuw begonnen met een N-spoor met een schaal van 1:160. Tussentijds heb ik alles weer verkocht om samen met een collega, die mij hiertoe overgehaald had, aan miniatuurvliegen te gaan doen. Dat was niks: ik kreeg er een stijve nek van, mijn ogen deden zeer van het turen en ik kon er nogal eens eentje in stukken oprapen en weer repareren. Mijn vrouw Ineke mopperde ook al dat ik heel de week van huis was en in het weekend ook nog op een grasveldje te vinden was,” lacht hij. “Daarna heb ik snel de treinen weer opgepakt. Dat heb ik heel lang gedaan totdat we drie jaar geleden verhuisd zijn en ik alles moest afbreken.”

Technische bijstand

In zijn huidige huis heeft Peter wel minder ruimte en daarom ben is hij overgestapt naar smalspoor Half Nul M 1:87. “Tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden. Alles rijdt nu digitaal en kan per computer voorgeprogrammeerd worden.” Dat is nog een heel karwei waarbij Peter professionele hulp heeft ingeschakeld. “Om te zorgen dat alle tien de locomotieven straks op elkaar afgestemd zijn is technische bijstand onmisbaar.” De ingehuurde Jeroen weet van wanten, want toevalligerwijs heeft hij aan het tv-programma meegedaan. “Daar heb ik zwijgplicht over. Door dit programma, corona, de babyboomers die thuis komen te zitten én het digitaliseren van de analoge treinen heeft modelbouw een boost gekregen,” laat hij weten. “Ik had wel meer techniek in het tv-programma willen zien,” merkt Peter op, want het opbouwen daar ben ikzelf al goed in. Het station met hotel wat ik nu aan het bouwen ben, daar ben ik zelf al een paar keer geweest. Om het exact na te bouwen heb ik dus geen ruimte en moet ik concessies doen, maar ik probeer het wel zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Al met al is het wel een prijzige hobby en ben ik er dagelijks wel enkele uren mee bezig,” besluit hij.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief