Een enorm platform voor de Willemstadse kust.
Een enorm platform voor de Willemstadse kust. Foto: Janneke Driesprong

Enorm platform in Hollandsch Diep: Defensie ruimt oude leidingen op

Door: Monique Jansen OUD Algemeen

WILLEMSTAD - Het is een imposant gezicht voor de Lantaarndijk in Willemstad. Een groot platform staat pontificaal opgesteld in het Hollandsch Diep voor de kust. De vier palen werden de grond vorige week de grond in gedrukt. “Maar wat dient het platform nu eigenlijk voor?” was de afgelopen dagen een veel gestelde vraag in Willemstad. 

In de bodem van het Hollandsch Diep liggen pijpleidingen voor het transport van kerosine. Die maken onderdeel uit van het Central Europe Pipeline System (CEPS). Via deze leidingen worden brandstoffen gepompt voor Defensie. Zo worden militaire vliegbases in Nederland bevoorraad. De kerosine gaat onder meer naar vliegbases Volkel, Gilze en Rijen en Eindhoven. Vroeger werd ook Woensdrecht zo bevoorraad. 

De brandstof komt van het centrale depot van het Defensie Pijpleiding Organisatie (DPO) in Pernis. Daar bevindt zich de centrale controlekamer waar medewerkers zorgen voor een geoliede bedrijfsvoering. Zij starten in Pernis motoren en pompen voor het transport in de leidingen. Het ondergrondse leidingenstelsel zorgt ervoor dat militairen nooit zonder brandstof zitten voor hun vliegtuigen, helikopters en straaljagers.

Onderhoud aan pijpleidingen

Het DPO verzorgt ook het onderhoud aan de pijpleidingen. “We ruimen ook oude pijpleidingen op. In het Hollandsch Diep liggen twee leidingen één meter onder de bodem. Die gebruiken we sinds 2005 niet meer. We hebben toen nieuwe leidingen in gebruik genomen. Daarmee werden deze leidingen overbodig. We zijn volgens wetgeving verplicht om oud materieel op te ruimen. Dat doen we ook graag, omdat het ook beter is om oude leidingen niet te laten liggen”, vertelt de projectleider bij Willemstad.

Speciaal hakponton 

Het verwijderen van ondergrondse leidingen is geen gemakkelijk karwei. Dat kan alleen vanaf een platform. Daarom staan twee pontons opgesteld. Via een speciaal hakponton wordt de leiding in stukken gehakt. Een kraan trekt de stukken uit de grond. Voor de werkzaamheden is geen vergunning nodig. 

Rijkswaterstaat heeft toestemming gegeven, omdat de klus geen gevolgen heeft voor de bodem en de waterflora. “In totaal zijn we ongeveer drie weken bezig. We verwachten op 12 februari klaar te zijn”, geeft de projectleider aan. Op een later moment gaat het DPO ook nog aan de slag bij de oevers van Willemstad om daar leidingen te verwijderen.

Brandstof verpompen

Het ondergrondse leidingenstelsel van het DPO beslaat maar liefst 550 kilometer. Installaties verpompen de kerosine met grote snelheden. De vliegtuigbrandstof komt vanuit raffinaderijen en opslagterminals in Rotterdam. 

Via het ondergronds pijpleidingenstelsel gaat de kerosine naar de militaire vliegbases. De leidingen lopen vanuit Nederland ook naar vergelijkbare stelsels in België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief