Afbeelding
Foto: Angelique van de Reijt

Sluiting Haringvlietbrug betekent drama voor Willemstadse jachthavens

Door: Angelique van de Reijt Algemeen

WILLEMSTAD - De sluiting van de Haringvlietbrug is een drama voor Willemstadse Jachthavens en achterland. Op een zonnige zaterdagmorgen, bij het drijvende havenkantoor,  melden de binnenkomende schepen zich bij de havenmeester voor een plekje in de geliefde Willemstadse Batterij en stadshaven. 

Ondanks Corona heeft de haven (die sinds 2020 overgenomen is door John van der List en Willeke Fiere) vorig jaar toch goed gedraaid. Ook nu lijkt de haven overvol, maar toch komen er veel minder schepen door de sluiting van de Haringvlietbrug. 

“Schepen, met masthoogte v.a. 13 meter, kunnen alleen op vrijdagmiddag om 12.00 uur naar Willemstad komen varen, want dat is het enige tijdstip in de week, dat de brug nog open mag. Veel boten moeten daardoor omvaren langs de Dordtse Kil, om in Willemstad te komen. Dat is ongeveer 4- 6 uur extra vaartijd, dus 1 tot 2 dagen vertraging. Onder de Moerdijkbrug, richting Biesbosch ,is ook geen keuze, die is nog veel lager, (10 m. hoog) dan de Haringvlietbrug. De andere kant op, vaar je dan alleen de Volkeraksluizen richting Zeeland in. Veel vaste klanten, onze vaste ligplaatshouders en seizoenplaatshouders twijfelen nu om hun vaste ligplaats in de Willemstadse haven aan te houden, aldus de havenmeester.” 

“Reparatie is pas gepland in 2023! Dit is funest voor de watersport, de horeca, de ondernemers en voor het toerisme hier in Willemstad en de hele regio. Hopelijk gaan de branche-organisatie Hiswa-Recron en de minister hier snel verandering in brengen” , zegt Willeke Fiere gefrustreerd.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief