Het goederenvervoer gaat enorm toenemen. FOTO PIXELIO
Het goederenvervoer gaat enorm toenemen. FOTO PIXELIO

West-Brabant gaat lobbyen voor veiliger spoor

Door: Monique Jansen OUD Algemeen

ZEVENBERGEN - De Regio West-Brabant gaat in de loop van dit jaar de belangen behartigen voor de gemeenten Moerdijk, Halderberge en Roosendaal als het gaat om het spoor en het goederenvervoer dat over het spoor gaat. Dat blijkt uit de laatste nieuwsbrief van de stuurgroep. "De verwachting is dat West-Brabant als regio een sterker geluid kan laten horen bij zowel de Provincie in Den Bosch als het Rijk in Den Haag", aldus de drie gemeenten.

DOOR REMKO VERMUNT

Al in 2014 werd duidelijk dat het goederenvervoer in Moerdijk, Halderberge en Roosendaal in de komende jaren enorm zou toenemen. Om de veiligheid en de zelfredzaamheid van inwoners aan en rond het spoor te vergroten zijn de drie gemeenten meteen gestart met een lobby naar de Haagse politiek. Resultaat: een bedrag van vijf miljoen euro. "Het grootste deel van dat geld gaat naar diverse civieltechnische maatregelen, die nog dit voorjaar worden aanbesteed en vervolgens worden uitgevoerd."

Maatregelen

Deze maatregelen hebben maar één doel en dat is zorgen voor extra veiligheid, wanneer er op het spoor een groot ongeluk gebeurt. "Zo moeten gevaarlijke vloeistoffen die vrijkomen, worden tegengehouden en mag ook vervuild bluswater niet in de directe omgeving terechtkomen." Bij woningen waarvan de achtertuinen aan het spoor grenzen, worden zogenaamde vloeistofkeringen aangebracht. Dit gebeurt over een lengte van in totaal circa 3.900 meter.

Ventilatie

De drie gemeenten gaan daarnaast een onderzoek doen naar de aanwezigheid en werking van ventilatiesystemen in gebouwen bij het spoor waar kwetsbare personen verblijven. "Wanneer op het spoor een ongeluk gebeurt waarbij gevaarlijke stoffen of giftige dampen vrijkomen, moet het ventilatiesysteem uitgezet worden. Of dit kan en hoe dit moet, is niet van alle systemen bekend." Ook bij woningen met mechanische ventilatie moet het systeem worden uitgeschakeld, wanneer er vlakbij een ongeval plaatsvindt waarbij gevaarlijke stoffen vrijkomen. "In het geval van een ongeluk met gevaarlijke stoffen luidt niettemin het advies om de stekker van het ventilatiesysteem eruit te trekken of in de meterkast de stop van de betreffende groep eruit te halen."

Tevergeefs

Hoewel de vijf miljoen euro vanuit het Rijk een welkome aanvulling is, hebben de drie gemeenten ook andere pogingen ondernomen om extra aandacht en maatregelen te vragen voor de spoorproblematiek. "Maar die hebben tot nu toe te weinig effect gehad", stellen de drie gemeenten. Zo is de roep om het vervangen van houten bielzen door betonnen exemplaren tot nu toe tevergeefs. "Betonnen bielzen zijn een basisvoorwaarde voor veilig goederentransport. Ze helpen bovendien trillingen en geluidhinder te voorkomen." Ook de wens van de drie gemeenten om de wissel- en wachtsporen die voor gevaarlijke situaties zorgen, te vervangen of op te heffen, is niet ingewilligd. "Bij Provincie en Rijk gaat de meeste aandacht uit naar de Brabantroute."

Stevig vervolg

Nu de regio West-Brabant de lobby over gaat nemen van de drie gemeenten, komt er mogelijk schot in de zaak. "Ook in andere West-Brabantse gemeenten speelt onder andere het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen. Door de aandacht hiervoor te bundelen, kunnen ook de gezamenlijke belangen beter worden behartigd." En dat komt precies op het juiste moment, want de maatregelen die de drie gemeenten zouden treffen zijn bijna allemaal klaar. "Wanneer de 5 miljoen euro straks is uitbetaald voor de veiligheidsmaatregelen, hoeven we niet langer op extra aandacht vanuit Den Haag te rekenen. Het is dan des temeer van belang dat de lobby en belangenbehartiging die noodzakelijk blijft, een stevig vervolg krijgt."



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief