Afbeelding

Roosendaal gaat zich beter verkopen

Algemeen

ROOSENDAAL – Met de motie ‘Dit is Roosendaal’ gaf de gemeenteraad in 2016 de opdracht om de gemeente beter aan de man te brengen, zowel naar de eigen bewoners als naar mensen van buiten. In september vorig jaar kreeg het Vlaamse adviesbureau Connect de opdracht een marketingstrategie te ontwikkelen waarmee de gemeente zich als een sterk merk kan profileren. Bart Derison van Connect presenteerde woensdag samen met wethouder van Economische Zaken Hans Verbraak zijn eindrapport voor de ontwikkeling van een City Marketing Strategie. Derison: “We vonden het belangrijk veel mensen bij ontwikkeling van het plan te betrekken.” Er zijn interviews gehouden, rondetafelgesprekken gevoerd en online hebben 856 Roosendaalers van zich laten horen. “Roosendaal blinkt niet uit op één sterk punt, heeft bijvoorbeeld geen prachtig oud centrum of een heel bijzondere maakindustrie. Maar het woonklimaat is hier goed, er zijn uitstekende voorzieningen en de geografische ligging is goed. Maar daarin is Roosendaal niet uniek.” Wat Roosendaal echt bijzonder maakt, volgens Derison: de inwoners en hun mentaliteit. “Roosendaal is door de eeuwen heen een stad van harde werkers, die altijd vooruitkijken, de handen uit de mouwen steken en dingen gewoon doen. En, hoewel soms het tegendeel wordt beweerd: de Roosendaaler is stiekem best trots op zijn stad. 72% van de bewoners liet dat onlangs bij een onderzoek weten. En van alle Brabanders waren juist de Roosendaalers het meest tevreden over hun stad. City Marketing Bureau “En dat is een beeld waar je heel goed marketing mee kunt bedrijven.” Niet alleen om ondernemers en bedrijven aan te trekken – natuurlijk is voor hen het beeld van de noeste ‘doener’ aantrekkelijk. Maar een positieve uitstraling helpt ook om mensen die op zoek zijn naar ontspanning – winkelen, horecabezoek – naar de stad te trekken. Verbraak: “Maar dan moeten we wel zorgen dat we dat positieve beeld van Roosendaal beter communiceren. Vooral minder versnipperd dan nu het geval is.” Eén van de manieren om dat te doen is het oprichten van een City Marketing Bureau, waarin communicatiespecialisten van de gemeente en de VVV Roosendaal voortaan op de kaart gaan zetten. Vanaf dit najaar moet dat concrete vorm gaan krijgen. BIJDRAGE ROEL DE HAAN/FOTO MONIQUE JANSEN



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief