Afbeelding

Tien nieuwe elektrische laadpalen in wijken én dorpen

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - De gemeente Roosendaal gaat op korte termijn tien elektrische laadpalen realiseren op strategische plekken. Deze laadpalen komen bovenop de reeds bestaande plekken.

Het aantal elektrische auto's neemt steeds meer toe, ook in Roosendaal. En daardoor krijgt de gemeente geregeld aanvragen binnen voor een elektrische laadpaal. "Inwoners die zelf een garage of oprit hebben, moeten de laadpaal op eigen terrein realiseren. Maar inwoners die geen eigen terrein hebben, zijn aangewezen op de openbare ruimte", vertelt wethouder Cees Lok. Afgelopen jaar kreeg de gemeente dan ook 32 aanvragen binnen voor openbare laadpunten.

Beleid

Tot voor kort had de gemeente eigenlijk nog geen beleid hierover, maar omdat de vraag toeneemt is besloten toch een laadpalenbeleid op te stellen. Daarin staat precies vermeld, wanneer een laadpaal mogelijk is. "Op dit moment zijn er 44 openbare oplaadpunten, inclusief die in de parkeergarages." Vanwege de toenemende vraag worden er extra laadpalen aan toegevoegd. "De provincie is bezig met een grote aanbesteding voor laadpalen, maar dat duurt vermoedelijk nog minstens tot september volgend jaar. Daarom hebben we besloten om alvast tien extra laadpalen (met steeds twee aansluitingen) toe te voegen in onze gemeente." Als alles volgens planning verloopt zullen de 20 extra punten in april geplaatst worden.

Locaties

Waar de eerste tien palen vooral in het centrum staan, komen de nieuwe laadpalen vooral in de wijken én dorpen. Denk bijvoorbeeld aan het Dijkcentrum en Tolbergcentrum, maar ook bij het Bravis Ziekenhuis en in de dorpen Wouw en Nispen. De locaties zijn bepaald op basis van de aanvragen die bij de gemeente zijn binnengekomen. "In Heerle, Wouwse Plantage en Moerstraten hebben de mensen bijvoorbeeld veelal de ruimte om een oplaadpunt te realiseren op eigen terrein." De parkeerplaatsen mogen straks alleen gebruikt worden voor mensen met een elektrische auto. Overigens zijn zij niet verzekerd van een parkeerplaats. "Het is echt de bedoeling dat mensen alleen hun auto opladen en hem daarna ergens anders parkeren, zodat ook andere gebruik kunnen maken van de oplaadpaal", stelt Lok.



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief