Afbeelding
Foto: Jos Heeren/VLP

Ambulance zeven minuten vertraagd door spoorstremming

Door: Remko Vermunt 112 Meldingen

ROOSENDAAL - De ambulance die op 3 januari voor een gesloten spoorwegovergang stond vanwege een spoorstremming heeft er zeven minuten en 27 seconden langer over gedaan om op de plaats van bestemming te komen. Dat laat wethouder Cees Lok weten op vragen van Jos Heeren (VLP).

Bewoners van Tolberg werden op 3 januari wederom geconfronteerd met de problemen met de spoorwegovergang Willem Dreesweg. "Ruim 35 minuten bleven de spoorbomen gesloten zonder duidelijke oorzaak. Dit had tot gevolg dat na enkele minuten de eerste automobilisten hun geduld begonnen te verliezen en begonnen om te draaien. Na ruim 10 minuten staken de eerste auto's en fietsers zigzaggend over, tussen de gesloten spoorbomen door", stelde Jos Heeren. Hij kroop in de pen om om opheldering te vragen.

"ProRail heeft aangegeven dat de spoorstremming op 3 januari werd veroorzaakt door een storing in het treinbeveiligingssysteem waardoor de trein tot stilstand kwam. Na de eerste reset ging het systeem opnieuw in storing, waardoor een tweede reset nodig was waardoor de spoorwegovergangen langere tijd dicht bleven", legt Cees Lok uit. Net na de eerste storing was de ambulance vertrokken, maar de melding van de storing kwam 'pas' na vier minuten binnen bij de meldkamer. "De ambulance die vast kwam te staan heeft een 2e ambulance opgeroepen, die via de systemen op de hoogte was gesteld van de gesloten spoorwegovergang." Uiteindelijk was de aanrijdtijd van de ambulance 16 minuten en 5 seconden en dat is 7 minuten en 27 seconden langer dan normaal.

Jos Heeren stelde voor om een meldpunt in de richten waar verkeersdeelnemers spoorstremmingen in Roosendaal kunnen melden, maar dat heeft volgens de gemeente geen toegevoegde waarde. "Met een extra meldpunt wordt geen nieuwe data ingewonnen."



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief