Afbeelding

Gemeente: ‘Dienstverlening bij Saver in orde, ook voor mensen zonder computer’

Door: Remko Vermunt Algemeen

ROOSENDAAL - De gemeente Roosendaal ziet geen reden om in gesprek te gaan met Saver over het verbeteren van de dienstverlening. Dat laat het college weten op vragen van de VVD. Anneke Eijck uitte in een brief aan het college haar zorgen over de digitalisering van onder andere de afvalkalender en het aanvragen van de Saverpas.  

Anneke Eijck stelde in 2019 al vragen over het verdwijnen van de papieren afvalkalender. Destijds werd al toegezegd dat laaggeletterden, anderstaligen, ouderen en anderen die geen gebruik (kunnen of willen) maken van de afvalwijzer-app van Saver alsnog een papieren versie aan konden vragen. Maar, volgens Eijck, wordt hier alleen ‘na aandringen’ gehoor aan gegeven. 

Het college van burgemeester en wethouders geeft echter aan dat hier geen sprake van is. “Uiteraard worden verzoeken om een papieren versie toe te sturen gehonoreerd in die gevallen waarbij bewoners aangeven zelf (om welke reden dan ook) niet in staat zijn om 1 van de digitale mogelijkheden te gebruiken. Ter informatie; in afgelopen maanden er zijn ruim 1000 papieren versies van de afvalkalender 2021 per post verzonden aan inwoners van de 4 Saver-gemeenten.”

Ook het digitaal aanvragen van een Saverpas vormt volgens Anneke Eijck een barricade voor verschillende bevolkingsgroepen aan wie het digitale tijdperk lijkt te zijn voorbijgegaan. “Deelt u onze opvatting dat het mogelijk moet zijn om deze belangrijke pas telefonisch of schriftelijk aan te vragen?”, stelde zij dan ook. Maar, dat is volgens de gemeente nog altijd mogelijk. “Voor inwoners, die niet over een computer beschikken of om andere redenen niet in staat zijn deze aanvraag digitaal te doen, is er de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan het kantoor van Saver en daar een Saverpas aan te vragen.”



Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief