<p>Kees van Hassel.</p>

Kees van Hassel.

(Foto: Randstad Uitzendbureau)
COLUMN

‘Hoe vind je als ondernemer de juiste mensen?’

Het lijkt wel alsof er nooit corona is geweest. Al ruim voordat Nederland weer “open” ging, nam het aantal vacatures explosief toe. Superfijn natuurlijk en het biedt hoop en vertrouwen.
Maar hoe vind je als ondernemer de juiste mensen?
Veel bedrijven worstelen met de vraag hoe ze aan geschikt personeel moeten komen. Werkzoekenden hebben de banen voor het uitkiezen en dan gaat het niet alleen om de hoog opgeleiden of schaarse doelgroepen. Productiemedewerkers, logistiek personeel, horecapersoneel en zelfs medewerkers groenvoorziening kunnen kiezen uit meerdere opdrachtgevers.


Vacatures
In die overvloed aan vacatures, is het belangrijk om je als bedrijf te onderscheiden en je goed te beseffen waar een sollicitant op let en op basis van welke criteria hij of zij een keuze maakt.
Gebruik je het juiste medium om je vacature onder de aandacht te brengen?
Heeft je vacature de juiste uitstraling?
Welke voorwaarden wil je onder de aandacht brengen en sluiten deze aan bij de wensen van de sollicitant?
Presenteer je je onderneming wel aantrekkelijk genoeg?
Het goed en aantrekkelijk neerzetten van je bedrijf, zonder daarbij je authenticiteit te verliezen, oftewel Employer Branding. En ik hoor velen van jullie denken: weer zo’n hippe term waar veel bureaus en adviseurs geld aan verdienen...

Onderwerp
En toch is het een onderwerp dat aandacht behoeft, hoe groot of klein ook. Wat voor de één een volledige verandering van bedrijfscultuur met strategische sessies en verhoging van het marketingbudget betekent, kan voor de ander zoiets simpels zijn als even met elkaar brainstormen over welke doelgroep je wilt bereiken en op wat voor manier.

Ondernemers
Ik besef me echter maar al te goed dat er heel veel zaken op het bordje van de ondernemer liggen. En zeker bij die ondernemers zonder een afdeling personeelszaken, of in hippe termen te blijven Human Resources.
De economie trekt weer aan, vakantiedagen zijn opgespaard, komt er nog een vierde golf?
Ik heb het soms echt te doen met de vooral kleine en middelgrote ondernemers die keihard werken voor hun inkomen en door alle, ongetwijfeld goed bedoelde, wetgeving soms hun passie voor dat waarom ze begonnen zijn met ondernemen, uit het oog verliezen.
Mijn vriendin, lang eigenaresse van een damesmodezaak, signaleerde hetzelfde en heeft dit omgezet in een coachingstraject voor kleine retailers gericht op de basis van het ondernemen.
De rode draad uit de gesprekken die zij met deze ondernemers voert is dat de initiële redenen om te gaan ondernemen naar de achtergrond zijn verdwenen. Facilitaire zaken, wet- en regelgeving en personeel zijn allemaal afleiders gebleken van de passie voor het ondernemen.

Advies
Mijn advies zou dan ook zijn om, indien mogelijk, zaken die niet dicht bij je liggen door een ander te laten doen en je vooral bezig te houden met dat waar het allemaal om begonnen is: ondernemen.

Kees van Hassel

Randstad Uitzendbureau

 



NIEUWSBRIEF


Blijf op de hoogte van het lokale nieuws uit jouw regio met onze dagelijkse nieuwsbrief